Manuális sebességváltó: Hogyan működik és milyen típusúk léteznek?

A kézi sebességváltó általában egy külön gép alrendszer formájában kialakított sebességváltó. Ezeket akkor használják, ha szükséges az eszköz mozgási jellemzőinek kiigazítása vagy a munkagép mozgásának jellemzőihez való igazítása. Ez egy olyan összetett mechanizmus, amelyet a maximális hatékonyság érdekében kellő gondossággal kell ellátni.

Első nem szinkronizált kézi sebességváltó

Az első formát manuális sebességváltó formájában Emile Levassor és Louis-René Panhard készítette, és ez a 19. század végén történt. Ez a típusú sebességváltó számos sebességváltót kínál a váltáshoz, és fordított sebességfokozatot is kínál. A sebességváltást csúszó tengelyek összekapcsolásával végeztük. De amikor a lépéseket elmozdítottuk, óvatos gázszabályozásra és időzítésre volt szükség.

A mai személygépkocsik, de már nem használnak szinkronizált kézi adásokat. Ezeket a sebességváltókat csak gépekben, versenyautókban és nehéz tehergépjárművekben használják. Így nem szinkronizált kézi adásokat használnak, vagy csak néhány fogaskerék van szinkronizálva. Ez azért van, mert a szinkronizáló eszköz súrlódási anyaga hajlamos a törésre. Ezenkívül a szinkronizálatlan sebességváltók a szinkronizálás, a megbízhatóság és a költségcsökkentés nélküli mechanizmusok egyszerűsítéséhez használhatók.

Sebességváltók osztály szerint:

  1. Mechanikus sebességváltó

Ilyen típusú sebességváltó esetén csak a mechanikai alkatrészek veszik figyelembe a mozgásátalakítást. Ez a sebességváltó egy sebességváltó, amely a hajtóművek nagy csoportját alkotja. Ezt a típust különböző technikai területeken, például szerszámgépekben vagy járművekben használják. A legtöbb sebességváltó lehetővé teszi, hogy a több lehetséges sebességfokozat egyikét eltolják, és ezek tovább oszthatók az alábbiak közötti mozgás jellemzőivel:

  • Ellenkerék hajtómű – Ennek a sebességváltónak a fogaskerékei csak egy forgó mozgást hajtanak végre a rögzített tengelyek körül.
  • A bolygókerekes hajtómű – a hajtóművek egy része – forgómozgást hajt végre a mozdonyvezető csapja körül, amely forgási mozgást hajt végre.
  • Hidromechanikus sebességváltó

Nemcsak a mechanikai, hanem a hidraulikus alkatrészei is részt vesznek a mozgás átalakításában.

Az ilyen hajtóművek azonban nem mindig felelnek meg bizonyos gépek igényeinek, így speciális hajtóműtípusokat is terveztek, amellyel autókban, de nem kell megfelelnie.

Hajtóműtípusok:

  1. Reduktor – olyan típusú sebességváltó, amely a bemenő tengely sebességének csökkentésére szolgál
  2. Szorzó – a sebességváltó típusa, amely a bemenő tengely sebességének növelésére szolgál
  3. Osztó – ez a fajta sebességváltó szokásos autókban is használható. A sebességváltó osztja a bemeneti mozgást több helyre, egy szabadságfokú. Ahogy már említettük, a kimeneti mozgás több helyre osztható, az autók esetében ez egy 4×4-es meghajtó példája, azaz az elülső és hátsó tengelyek közötti mozgás eloszlása.
  4. Differenciál sebességváltó – ez a fajta sebességváltó is osztja a bemeneti mozgást több helyszínre, két szabadságfokozattal. Példa erre a meghajtó megosztása a bal és a jobb oldali tengely kerekek között.

A kézi sebességváltó, amelyet mechanikusnak vagy manuálisnak is nevezhetünk, egy olyan típus, amelyet az autókban általánosan használnak. Vezérléséhez olyan tengelykapcsolót használ, amely a lábpedálral összekapcsolja és kinyitja a nyomatékot, amelyet a motor és a sebességváltó között szabályoz. A mai autóknál a leggyakrabban használt kézi sebességváltó az 5-fokozatú kézi vagy 6-fokozatú kézi sebességváltó.

Kézi sebességváltó:

Így a kézi sebességváltó lehetővé teszi az autó vezetőjének, hogy tengelykapcsolóval és sebességváltó karral kapcsoljon be bármilyen sebességfokozatot, függetlenül attól, hogy az elsőről a harmadikra vagy az ötödikről a második sebességfokozatra mozog. A biztosíték azonban nem teszi lehetővé, hogy előre haladjon hátra, de nem minden gépkocsi rendelkezik, így csak a jármű leállításakor kell figyelnie és hátrameneti a sebességváltót

Egy másik dolog egy kézi sebességváltó, amely sportkocsikban vagy motorkerékpárokban található. A kívánt sebességváltó nem választható ki, mivel a sebességváltó lehetővé teszi, hogy az egyik szintet felfelé vagy lefelé tolja. Ezt a kézi sebességváltót manuális szekvenciális sebességváltónak nevezik.

A lendkerék és a tengelykapcsoló bélés biztosítja a kézi sebességváltó helyes kézi ciklusát. A lendkerék és a tengelykapcsoló burkolat között egy tengelykapcsoló tárcsa van, amely a lendkerékkel együtt forog, miközben a sebességváltó fut, hogy szilárd kapcsolatot létesítsen a hajtómű és a kerekek között. Amikor a tengelykapcsoló pedált lenyomják, a tengelykapcsoló burkolatának nyomása kioldódik a tengelykapcsoló lemezre és a tengelykapcsoló és a lendkerék közötti kapcsolat megszakad, és a nyomaték megszakítása is bekövetkezik.

Ugyanakkor a sebességváltók cseréjekor csökken a sebességváltó tengelyének forgási sebessége, és a tengelykapcsoló-pedál felszabadításával a nyomaték és a tengelykapcsoló lemez újra bekapcsolódik a lendkerékkel. A tengelykapcsoló a súrlódó lapátjaival a hajtómű tengelyével a motor fordulatszámát igazítja, hogy a hajtóegység a jármű kerekeihez hatékony erőátvitelt biztosítson.

A sebességváltó tehát a második leginkább szükséges gépjármű mögött. Ezért meg kell menteni, hogy az átviteli ciklus is 100% legyen. Ne feledje, hogy a sebességváltóban lévő fogaskerekek gyorsan forognak, és így felmelegednek. Ahhoz, hogy a sebességváltó megfelelően működjön, az olajat az egyes feszített részek üzemi hőmérsékletre hűti. Ezért nagyon fontos a cseréje, és nem szabad elfelejtenie.

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *