Lambda szonda meghibásodása: hogyan történik és mi okozza azt?

A motorfény világít és a kipufogógáz szaga gördül, ami azt jelzi, hogy a lambda-érzékelő meghibásodása már jelentett. Igen, a lambda-érzékelő meghibásodását számos, a magas üzemanyag-fogyasztással vagy a motor futásával kapcsolatos probléma okozhatja. A lambda-szonda meghibásodása sok problémát okozhat, ezért cikkünkben úgy döntöttünk, hogy írjunk arról, hogy a lambda-szonda meghibásodása előfordulhat, de mi is okozhat problémát. De először megnézzük a lambda szonda jellemzőit, és mi a lényege.

Hogyan működik a lambda szonda:

A Lambda szonda egy olyan érzékelő a kipufogócsőben, amely összehasonlítja a kipufogócsőben lévő levegőt a motorral körülvevő levegővel, elektromos jelet generálva a motorvezérlő egységnek küldött kémiai reakcióval. Miután a vezérlőegység jelet kap a lambda-érzékelőtől, a motorhengerben a gáz és a befecskendező szelepek segítségével beállítja az üzemanyag és a levegő arányát. A motorvezérlő egységnek küldött lambda szonda kimeneti jele a kipufogócső oxigéntartalmától függően változik.

Így a lambda-érzékelő segítségével a motorvezérlő egység a lehető legjobb üzemi keverési arányt képes előállítani, így a motor gazdaságos és kevésbé káros anyagokat állít elő. A lambda szondáról többet olvashat a cikkünkben – Lambda Probe: Hogyan működik és mit szolgál? Visszatérünk azonban a lambda szonda hibájához.

A modern autók két lambda-érzékelőt tartalmaznak a kipufogócsőben egy lambda-érzékelő helyett. Hol vannak, és mit szolgálnak? Az első lambda szonda a katalizátor előtt van, és megfelel a klasszikus funkciójának, amelyet már a cikkben már leírtunk. A második lambda szonda a katalizátor mögött helyezkedik el, és szerepe a katalizátor hatékonyságának ellenőrzése. Alapvetően csak egy ellenőrző lambda szonda.

Lambda szonda hiba:

Amint már említettük, a lambda szonda meghibásodása többféle problémát okozhat, ezért nézzük meg őket.

Magas üzemanyag-fogyasztás:

Ha az oxigénérzékelő megsérült, vagy nem működik megfelelően, de a készülék nem üzemel, a motor normálisan működik, miközben a motorjelző világít. Első pillantásra minden jól néz ki, még akkor is, ha a valóság teljesen más. Azonban egy elhasználódott lambda-szonda viszonylag könnyen felismerhető, attól függően, hogy a benzinszag pedig az autó mögött keletkezett, még akkor is, ha a motor üzemi hőmérséklete van. Ez a szag azt jelenti, hogy a keverék gazdagabb, mint amilyennek kellene lennie.

Amikor a kipufogógázból a benzin illatában vagyunk, a kopott lambda szonda egy másik tüneteiről beszélünk. Ez a tünet a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás, amely nem feltétlenül észlelhető, különösen, ha az autót nem használják egyedül, vagy ha olyan autót vásárolt, amelynek lambda szonda már rossz állapotban volt. Az elhasználódott lambda-szonda azonban a teljesítménycsökkenésben is jelentkezik, amit a vezető megszokott, mivel a teljesítménycsökkenés nem következik be hirtelen, hanem fokozatosan.

De hogyan lehet megtudni, hogy milyen állapotban van a lambda szonda? Nagyon egyszerű, a lambda szonda tényleges állapotát a pozitív és negatív vezetékek feszültségének mérésével lehet meghatározni.

Szabálytalan motorfutás és rossz startolás:

Ha a lambda-érzékelő jelenleg nem működik, a problémát nehezen lehet elindítani, és nagyon szabálytalan a motorteljesítmény és a motor teljesítménye és sebessége. Bizonyos esetekben a vezérlőegység vészhelyzetre is beállíthatja a motort, amelyben a keveréket a sztöchiometrikus arány szerint keverjük össze. Ebben az esetben azonban a lambda-érzékelő meghibásodását a megvilágított motorfény jelzi, amelyet már külön cikkben írtunk – Engine Control: …………

Mi van, ha csak egy szonda van két lambda szonda rendszerben?

Ha két lambda-szonda van a kipufogócsőben, csak a lambda-szondával és így a katalizátor mögötti szondával, és csak a katalizátor hatékonyságát ellenőrzik, a két lambda-szonda közötti eltérés nem megfelelő. Ez a motorvezérlő jelzőfénye kigyullad a műszerfalon, de a motor működése, a teljesítmény vagy az üzemanyag-fogyasztás nem változik.

A sérült vagy hibásan működő lambda szonda problémáját azonnal fel kell oldani. Miért? Valójában a fent említett problémák mellett a lambda-szonda meghibásodása is okozhat katalizátor-károsodást, ha hosszú ideig figyelmen kívül hagyják. Ez károsíthatja a kipufogócsatornában a magas hőmérsékletet, mert a motorok üzemmódjában is túl sok keverék van, ha ez nem kívánatos. Ezért kell ezt a problémát gyorsan megoldani akkor is, ha nem érdekel, ha károsítja a katalizátort. A sérült lambda szonda 100 km-en 1-2 liter üzemanyag-fogyasztással növelheti az üzemanyag-fogyasztást, ami nem túl jó a pénztárcájának.

A lambda szonda meghibásodásának okai:

Természetes lambda szenzor kopás:

A lambda szonda nagyon káros hatással van a kipufogócsőben, mint például a kipufogógázok magas hőmérséklete és agresszív kémiai hatása. Természetes tehát, hogy a lambda szonda egy bizonyos idő elteltével elhasználódik, és egy nap véget ér.

A lambda szonda mechanikai sérülése:

A lambda szonda leggyakoribb mechanikai sérülése a szerelés során. Ezek a következők:

– lambda szonda kanyar (hibás szerelés)

– törött szonda vezeték (hibás szerelés)

– laza szonda tömítés (hibás szerelés)

– A szonda érintkezőinek korróziója (páratartalom, időhatás)

– lerakódások az érzékelőn (olaj, gazdag keverék vagy hűtőfolyadék égése)

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *