ESP rendszer: Hogyan működik az elektronikus stabilizációs rendszer?

Az ESP rendszer egy biztonsági stabilizációs rendszer, az elektronikus stabilitási program, és az autós utasok biztonságának növelésére szolgál. Az ESP a legelterjedtebb elektronikus stabilizációs rendszer, amely az egyik első ilyen biztonsági rendszer. Ez a rendszer csúszás vagy nem szándékos irányváltás esetén aktiválódik, és az autó stabilitását biztosítja a kormányzás, a fékek és a motor vezérlése közben.

Az ESP rendszer azonban nem működik egyedül, és más segédrendszereket, például ASR-t és ABS-t használ. A statisztikák azt állítják, hogy az ENP jelentősen hozzájárul a személyzet biztonságának növeléséhez és ezáltal a közúti balesetek csökkentéséhez, mivel ezek a statisztikák azt is sugallják, hogy a 10 baleset körülbelül 1-el elkerülhető az ESP által. Alapvetően az ESP segítségével kihasználhatja az autó vezetési potenciálját.

Hogyan működik az ESP:

Wikimedia.org / Benutzer:chris828

Sokszor a kormány mögött kell vezetési manővert vagy egyenetlen, havas (természetesen csak télen), vagy kavicsos, és ez veszélyeztetheti Önt, vagy akár az autószemélyzetet, és veszélyes csúszáshoz juthat. Ez az ESP stabilizálja a vezetőt olyan kritikus helyzetekkel, amikor a jármű csúszik. Ezután a vezérlőegység kiszámítja a vezető által kiválasztott menetirányt és a menetirányt.

Ezen információk megszerzéséhez az érzékelő vezérlőegysége használja:

  • hosszirányú és oldalirányú gyorsulás
  • fékfolyadék nyomása
  • gázpedál helyzetét
  • kormánykerék
  • kerék sebessége

Az ESP-rendszer tehát a vezető által a kormánykerék-érzékelőktől, a gázpedál helyzetétől és a fékfolyadék nyomásától való vezetési irányra támaszkodik. Ezután az ESP rendszer összegyűjti az adatokat a többi érzékelőtől és értékeli a jármű tényleges irányát. Ha ezek az összegyűjtött információk nem azonosak, a vezérlőegység csúszásként értékeli az ESP-t, majd az autó stabilizálja és simítja a csúszást.

Az ESP rendszer fenntartja az autó stabilitását, megtartja azt a csúszóról, és nemcsak a fékezéskor, hanem a csavarodás vagy a gyorsulás során is. Ha a vezérlőegység automatikusan kiértékeli az összeegyeztethetetlenséget és a vontatási veszteség figyelmeztetést küld az ESP-nek, az ESP automatikusan fékezi a kerekeket, akár balra, akár jobbra, elöl vagy hátul.

Ezt az ESP jelzőfényt a műszerfalon is megtaláljuk, de 2 dolog van, az első az, hogy a jelzőfény villog, ami jó és azt jelenti, hogy az ESP rendszer zavarja az autó kormányzását. A rosszabb eset az, amikor a lámpa világít, ami azt jelenti, hogy az ESP rendszer nem működik. Néhány elektronikus stabilizáló rendszer, a féktárcsákon kívül, szintén befolyásolhatja a kormányzást, elforgathatja a kerekeket, hogy az autót a kívánt irányba mozgassa, vagy beállítsa a motor teljesítményét.

Napjainkban az egyes autók kötelező felszerelése tartalmazza az ESP rendszert, mivel segít a vezetőnek a kritikus vezetési helyzetek kezelésében. 2011. november 1-jétől az Európai Bizottság rendelete szerint minden újonnan jóváhagyott autónak elektronikusan stabilizált elektronikus rendszerrel kell rendelkeznie. 2014 óta azonban minden új gépkocsit fel kell szerelni ezzel a rendszerrel. Ezt a stabilizációs rendszert a Bosch és a Mercedes-Benz együttesen hozták létre, amelyek feladata az volt, hogy növeljék minden egyes járat biztonságát.

Az ESP-rendszer ugyanaz a rendszer, mint:

– ESC (Electronic Stability Control)
– DSTC (Dynamic Stability and Traction Control)
– ASC (Active Stability Control)
– VSA (Vehicle Stability Assist)
– VDC (Vehicle Dynamic Control)
– PSM (Porsche Stability Management)
– DSC (Dynamic Stability Control)
– VSC (Vehicle Stability Control)

Valóban, minden autógyártó eltérően nevezte el az elektronikus stabilizációs rendszert, még akkor is, ha ugyanazt vagy ugyanezt az elvet alkalmazzák.

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

2 thoughts on “ESP rendszer: Hogyan működik az elektronikus stabilizációs rendszer?

  • 23. mája 2023 at 14:09
    Permalink

    Az ESP rendszer nagyon érdekes és hasznosnak tűnik, de nem vagyok biztos abban, hogy hogyan határozza meg az autó valódi irányát. A cikkben említett érzékelők közül néhány érthető, például a kormánykerék és a kerék sebessége. De hogyan használja az ESP a gázpedál helyzetét és a fékfolyadék nyomását a vezetési irány meghatározására? Milyen összefüggés van ezek között és hogyan befolyásolják az autó stabilitását? Nagyon érdekelne, hogy miként működik ez a rendszer a gyakorlatban. Köszönöm a segítséget!

    Reply
    • 23. mája 2023 at 14:10
      Permalink

      Nagyon jó kérdést tett fel az ESP rendszerrel kapcsolatban. Az ESP valóban számos érzékelőt használ a jármű valódi irányának meghatározásához. A gázpedál helyzete és a fékfolyadék nyomása olyan tényezők, amelyek fontos információkat szolgáltatnak az ESP rendszernek az autó mozgásáról és irányításáról.

      Az ESP rendszer az autó mozgásának és dinamikájának figyelembevételével dolgozik. Ha a vezető a gázpedállal vagy a fékekkel interakcióba lép, azok hatással vannak az autó gyorsulására és decelerációjára. Az ESP érzékelők ezeket a változásokat figyelik és továbbítják a vezérlőegységnek. Például, ha hirtelen lefékezés vagy gyorsítás következik be, az ESP érzékelői jeleznek a rendszernek, hogy változás történik a jármű mozgásában.

      A gázpedál helyzetének és a fékfolyadék nyomásának figyelembevétele a vezetési szándékot tükrözi. Például, ha az autó túl nagy sebességgel megy egy kanyarban, a vezető által a gázpedál helyzetéből és a fékfolyadék nyomásából az ESP rendszer felismeri, hogy a vezető valószínűleg lassítani vagy fékezni szeretne a kanyarban. Ezután az ESP beavatkozik a kormányzás, a fékek és a motor vezérlése révén annak érdekében, hogy fenntartsa az autó stabilitását és elkerülje a csúszást vagy irányvesztést.

      Fontos megjegyezni, hogy az ESP rendszer egy összetett technológia, és a pontos működését gyakran a gyártók specifikus tervezési és mérnöki döntései határozzák meg. Emiatt az érzékelők és azok jelentéseinek pontos feldolgozása vállalatonként és modellenként eltérő lehet. Az ESP rendszer célja azonban mindig az autó stabilitásának fenntartása és a vezető biztonságának növelése.

      Remélem, hogy ez segített megérteni az ESP működését. Ha további kérdése lenne, ne habozzon feltenni! 🙂

      Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *