Iridium gyertyák: Az irídium gyertyák jobbak, mint a klasszikus gyertyák?

Az iridium gyertyák ígéretet tesznek a teljesítmény növelésére és a motorfogyasztás csökkentésére. De mi a valóság? Az irídium gyertyák valóban jobbak, mint a klasszikus gyertyák vagy csak egy mítosz? Tehát a mai cikkben az iridium gyertyákat, azok szerkezetét, működését, valamint a hagyományos gyújtógyertyák előnyeit vagy hátrányait tekintjük.

Iridium gyertya építése:

Az iridium gyertyák iridiumból és ródium ötvözetből készülnek. Ezek a kiváló minőségű anyagok többször erősebbek és hőmérséklet-ellenállóbbak, mint a belső égésű motorok szabványos gyújtógyertyájának előállításához használt anyagok. Szerkezeti szempontból az iridium gyertyák kissé eltérnek a klasszikusoktól. Valójában az irizáló gyertyáknak rövid, ferde külső elektróda van, amely javítja a hozzáférést az üzemanyag-levegő keverékhez és a legvékonyabb központi elektródhoz, amely 0,4 mm átmérőjű, ami alacsonyabb energiaigényt biztosít. Kizárólag a klasszikus gyújtógyertyák 2,0 mm átmérőjű központi elektródával és 1,1 mm-es platina gyújtógyertyával rendelkeznek.

Iridium gyertyák és a gyártó által megadott előnyök:

– alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás

– magasabb motor teljesítmény

– alacsonyabb energiaigény a keverék meggyulladásához

– egyenletesebb motor működik az alapjáraton

– az irídium gyertyák hosszabb élettartama

A gyártók szerint az irídium gyertyák növelhetik a motor teljesítményét és csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást az alacsonyabb energiaigényű, jobb üzemanyag- és levegőégetéssel. Mivel azonban ezt az elméletet nem támasztják alá olyan valódi tények, mint a dinamométer teszt vagy más megfelelő vizsgálat, nem tudjuk megmondani, hogy az iridium gyertyák valóban jobbak-e, mint a klasszikus gyújtógyertyák.

Sokan azonban azt állítják, hogy a klasszikus gyújtógyertyák cseréje után az iridiumokra kevésbé érezték a motor teljesítményének és fogyasztásának különbségét. De ez az állítás és érzés csak a régi gyújtógyertyák új vagy néhány placebo hatással való helyettesítésével járt, amit a járművezetők hittek.

Igaz azonban, hogy az iridium gyertyák kiváló és tartósabb anyagokból készülnek, mint a klasszikus gyújtógyertyák. Ez azt jelenti, hogy ezek a gyertyák ellenállnak a nagyobb terhelésnek, és élettartama is magasabb, mint a hagyományos gyújtógyertyáké. Másrészt érdemes megemlíteni az iridium gyújtógyertyák magasabb árát, amely nem mindig fizetne ki, még ha hosszabb ideig is.

Az iridium gyertyák azonban sok versenyautót vagy más sportkocsi modellt használnak, és ha pusztán elméleti szempontból nézzük, az iridium gyertyák működhetnek. Természetesen csak akkor, ha bizonyos kritériumok, mint például:

Amikor a tüzelőanyag / levegő keveréket a motorban égetik, nem az égéstérbe belépő összes üzemanyag ég. Ez azt jelenti, hogy kis mennyiségű tüzelőanyag kerül ki a kipufogógázból minden előny nélkül. Ha azonban az iridium gyertya hatékonyabban meggyújthatja a keveréket, és ezáltal nagyobb arányban égethetné az üzemanyagot, mint egy hagyományos gyertya, akkor azt mondhatjuk, hogy kis teljesítménynövekedés és a motor üzemanyag-fogyasztásának csökkenése lehetséges. Az ilyen esetekben azonban csak egy nagyon kicsi, észrevehetetlen hatalomnövekedés és fogyasztáscsökkenés lenne, amit egy normál autóvezető sem tudott bizonyítani, sem érezni.

Ha azonban nem kapunk egyértelmű bizonyítékot arra, hogy ez a helyzet, akkor nem mondjuk, hogy a gyártó szerint ezek a gyújtógyertyák valóban igazak. Mindenesetre nem tudunk világos választ adni, mert nem tudjuk egyedül mérni az iridium gyertya-cseréjének dinamikáját, még akkor sem, ha a gyártó által megadott paraméterek teljesülnek. Valójában a dinamométeren (fék) mért mért teljesítménynövekedést csak mérési eltérés okozhatja.

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *