Légtömeg: Hogyan működik és mire szolgál?

A levegő súlya a légmérő elnevezésének szlengje. De hogyan működik ez az eszköz, mit szolgál, és hogyan jelenik meg a hibás működés? Nézzük meg.

Hogyan működik a légtömeg:

A levegő súlya azt a levegőmennyiséget méri, amely a szívócsatornán keresztül áramlik a motor égési kamrájába. A levegő súlya a motor szívócsatornájában található, csak a légszűrő mögött és a fojtószelep előtt. Ha a levegő súlya a levegőnyomást méri a szívócsatornában, akkor azt MAP-érzékelőnek (Manifold Air Pressure) nevezzük, de ha az elfogyasztott levegő tömegét méri, akkor azt Mass Air Flow (MAF) érzékelőnek nevezik. Mi a különbség a MAP és a MAF érzékelő között?

MAP érzékelő (szívócső nyomásérzékelő):

MAP senzor
WhatTube / youtube.com

A MAP érzékelő figyeli a szívócsatorna nyomásának méretét, amely a motor terhelésétől függően változik, és ezen mérés alapján információt szolgáltat a motorvezérlő egységnek. Ezután beállítja az üzemanyag-mérést a legjobb égés érdekében. A MAP érzékelő problémája azonban a pontatlanság. A mérési pontatlanság akkor fordul elő, ha a levegőnyomás vagy a hőmérséklet változik. Ezért egyidejűleg egy második MAP érzékelőt vagy a MAP és MAF érzékelő kombinációját használjuk.

MAF érzékelő (légtömeg-érzékelő):

MAF senzor
Ratchets And Wrenches / youtube.com

A MAF érzékelő a MAP érzékelővel ellentétben méri az elfogyasztott levegő mennyiségét és így a tömegét. Ez kevésbé ellenáll a sérüléseknek, mint a MAP érzékelő, de számos előnye van, mint például:

  • a tömeg, a levegő mennyiségének pontos mérése
  • a légnyomás megváltoztatása nem okoz hibás méréseket
  • gyors érzékelő válasz a légáramlás megváltoztatására
  • a levegő hőmérsékletének megváltoztatása nem okoz hibás méréseket
  • nagyon kis légáram-ellenállással rendelkezik

A leggyakrabban használt légtömeg-mérők:

A levegő mennyiségének mérése fűtött huzal segítségével:

Ez egy huzal, amelyen keresztül egy elektromos áram halad, és azt állandó hőmérsékletre melegíti, amely magasabb (kb. 100 Celsius fok), mint a beszívott levegő hőmérséklete. Attól függően, hogy mennyi levegőt szív le a motor, a vezeték hőmérséklete is változik. Az ilyen légtömeg nagyon gyorsan reagál a szívócső légáramlásának változására, de nagyon érzékeny a fűtött huzal szennyeződésére. Ezért minden motor leállítása után egy másodpercig 1000 ° C-ra melegszik, hogy a vezetéket magas hőmérsékleten tisztítsa meg. Ha azonban a vezeték sérült, a vezérlőegység automatikusan a vészhelyzeti üzemmódba kapcsol.

A felmelegített levegőmennyiség mérése:

A felmelegített réteg mérésére használt levegő súlya hasonló elven működik az előző érzékelővel. Az alapvető különbségek közé tartozik a magasabb fűtési hőmérséklet, amely 100 ° C-kal magasabb, mint a fűtött huzalé, és 120-180 fokkal magasabb, mint a beszívott levegő hőmérséklete. A bypass csatorna úgy van kialakítva, hogy korlátozza a mérőelemekre eső szennyeződések számát, így nem igényel ismételt tisztítást rövid fűtéssel, mint például a fűtött huzal esetében, ami azt jelenti, hogy jobban ellenáll a sérülésnek. A függvény többi része ugyanaz, mint az első érzékelő. A beszívott levegő áthalad a levegőmennyiség-érzékelőn, és így befolyásolja a fűtött réteg hőmérsékletét.

Légtömeg-zavarok:

A léghiba leggyakoribb oka a légszűrő szennyeződése vagy a motorolaj szivárgása a turbófeltöltőn keresztül a szívócsatornába. A sérült vagy túlzottan szennyezett levegő súlya tovább folytatódhat, de a motor működésében bekövetkezett változások jelentősek és észreveszik. A levegő károsodásának leggyakoribb tünetei a következők:

– a nehéz motor elindulása

– magas vagy alacsony alapjárati fordulatszám

– nerovnomerný chod motora

– rángás a gyorsulás során

– a motor leállítása

– fokozott füst

– a motor fordulatszámának ingadozása

– magas üzemanyag-fogyasztás

– alacsony motor teljesítmény

Hogyan lehet felismerni a rossz levegő súlyát?

A levegőegyensúly önmagában történő meghibásodása is jelezhető a motor jelzőfényének megvilágításával a fenti problémák mellett. Az is lehetséges, hogy a hibás levegő súlyát diagnosztizálással felismerjük.

Sérült vagy csak piszkos levegő súlya:

Ha a levegő súlya csak szennyezett, akkor ez egyszerűen megoldható az érzékelő tisztításával. A tisztítás során azonban nagyon óvatosnak kell lennie, hogy elkerülje az érzékelő károsodását. Erősen javasoljuk, hogy ne tisztítsa meg a levegőt éles vagy kemény tárgyakkal, amelyek mechanikusan károsíthatják az érzékeny érzékelőt. Azonban, ha a levegő súlya károsodott, a legjobb, ha helyettesíti azt, ami nem lehet a legolcsóbb, de nagyon egyszerű.

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *