Ékszíj: Mi történik és mi a teendő, ha sípol az ékszíj?

A mai cikkben egy ékszíjnak nevezett egyszerű komponensre utalunk. Az ékszíj önmagában nem érdekes, de nagyon fontos funkciója van a motornak. De hogyan viselkedik el, és mikor valóban ideje megváltoztatni? Erről, de más dolgokról is, amelyekre az alábbiakban utalunk a cikkben, először mondjunk valamit az építéséről.

Ékszíj:

Az ékszíj tartós gumiból készül, melynek színe magja növeli az erejét, és így nagyobb nyomatékot lehet továbbítani az övön. Az ékszíj a meghajtó szíjtárcsától a másik meghajtott szíjtárcsához továbbítja a nyomatékot. A szíjtárcsa a szíjhajtás része, és feladata, hogy a forgó tengelyről az övre és egy másik tengelyre átvezetje a teljesítményt. A szíjtárcsa lényegében a tengelyen lévő kerék, amelynek alakja az öv típusától függ:

  • ha a szíjtárcsa sima, sík öv kerül felhasználásra
  • ha fogai vannak, a szíja fogazott
  • ha hornyai vannak, ékszíjat használnak

Az ékszíjtárcsa egy vagy több hornyot tartalmaz, amelyek nagyobb súrlódási erőt biztosítanak, és pontosan illeszkednek az övhez. Az autó ékszíne, például a hűtőventilátor, a generátor, a légkondicionáló, a vízszivattyú, a szervokormány stb. Az autó típusától függ.

Mit nem használ a szíjnak?

Ha az ékszíj belső átmérőjével megérinti a szíjtárcsát, akkor az átvitt erő elveszik vagy átrendeződik, ezáltal melegíti a szíjtárcsát és az övet. Az erőátvitel úgy történik, hogy az öv lejtős felületeit dörzsöljük a szíjtárcsával.

Ékszíj élettartama:

Az ékszíj élettartama a sebességtől, a poros környezettől, a súrlódási felületek érdességétől, a környezeti hőmérséklettől és a meghúzási erőtől függ.

A ékszíj túl szoros:

Túl sok feszítőerő károsítja a nagy húzófeszültségű övet. Az öv így meghaladja annak a anyagnak a megengedett legnagyobb nyomását, amelyből készült. A nagy feszítőerő azonban nemcsak károsítja az övet, hanem magukat a szíjtárcsákat is, vagy a csapágyakat.

Az ékszíj túl laza:

A kis feszítőerő ismét az öv csúszását eredményezi, és amint azt már említettük, termikus, mechanikai feszültséghez és a súrlódási felületek károsodásához vezet.

Sípoló ékszíj:

A kopott öv éles fütyülési hangot mutat, leggyakrabban közvetlenül a jármű elindítása után. A síp a feszültségveszteség jele annak, hogy a szíjtárcsa csúszik. Ezt a problémát azonban nem szabad enyhén venni, mert szakadás esetén a segédmotoregységek le vannak tiltva. Előfordulhat, hogy a légkondicionáló funkció elvesztése nem fagy, de funkcionális generátor nélkül néhány perc elteltével a motor kialszik. A hűtőfolyadék-szivattyú, a szervokormány vagy a hűtőventilátor szintén komoly probléma. Bizonyos járműveknél ezek az alkatrészek az ékszíjnak köszönhetően is működőképesek. Azonban mindent a motor és az autó típusától függ.

Ékszíjkárosodás:

Az ékszíj károsodása a vizuális ellenőrzés során is kimutatható, amikor repedezett övfelület látható. Bár az öv lehet, hogy nem teljesen repedt, a gumi már eltűnt, és így nem végez 100% -os funkciót. Egy másik mód a stresszteszt, ahol 1-2 cm-nél nagyobb hajtás nem lehet két legkülső csiga között lehetséges. Ha egy probléma merül fel, nincs ok arra, hogy aggódj egy költséges csere miatt. Az öv viszonylag olcsó dolog, és még egy átlagos ember is képes kezelni.

VIGYÁZZ:

Hozzá kell tenni, hogy a téli hónapokban vagy a pocsolya után az öv fütyülése gyakori, és nem jelent komoly problémát. A hideg vagy nedves anyagnak kisebb a súrlódása, és ilyen helyzetekben is fütyül.

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *