Eltömődött EGR-szelep: Hogyan jelenik meg ez a probléma?
Az eltömődött EGR-szelep sok modern autótulajdonost kínozhat. De hogyan lehet gyorsan, egyszerűen és olcsón megoldani ezt a problémát? Ezt a kérdést naponta több ember is megkérdezi az autóipari fórumokon. Azonban, mivel egyikük sem szeretne választ találni a különböző fórumokon szétszórt pártbeszélgetéseken, úgy döntöttünk, hogy írunk egy cikket erről a témáról, főként a rendellenesség megnyilvánulásaira összpontosítva, de arra is, hogyan lehetséges könnyen megoldja ezt a problémát. Ezt megelőzően azonban röviden ismertetjük, hogy mi az EGR szelep és mi az.
EGR szelep:
Az EGR a kipufogógáz-visszavezetés, amely kipufogógáz-visszavezetésként fordul elő. Ez azt jelenti, hogy az EGR-szelepet a kipufogógáz-visszavezetéshez használják, ami csökkenti az égésű motor által kibocsátott kipufogógáz kibocsátását. Egyszerűen és röviden, az EGR szelep szerepe az, hogy a kipufogógáz egy részét visszavezetik a motor égéstérébe.
EGR szelep funkciója:
Az EGR szelep kinyitja és zárja a szívó- és kipufogócsatlakozásokat. A szelep kinyitásakor egy bizonyos mennyiségű kipufogógázt vezetnek be a szívócsatornába, és összekeverik az újonnan érkező keverékkel, amely a hengerbe kerül. Egyszerűen fogalmazva, a kipufogógáz egy része kétszer áthalad az égési folyamaton, ahol a kipufogógázok keveréke az oxigéntartalom csökkenését eredményezi az égéstérben.
Ez a jelenség teljesítmény szempontjából nem kívánatos, de az égési hőmérséklet csökkenését eredményezi, ami alacsonyabb nitrogén-oxid képződést eredményez. A magas hőmérséklet és a felesleges levegő növeli a nitrogén-oxid termelést a kipufogógázokban. És ehhez csak egy belső égésű motorok EGR-szelepének nevezett eszköze, amelynek állandóan meg kell felelnie a szigorúbb és szigorúbb kibocsátási előírásoknak. Az EGR szelep használatának mellékhatása a motor gyorsabb fűtése is, ami ismét ökológia szempontjából kívánatos.
Eltömődött EGR-szelep:

Amint fentebb említettük, az EGR szelep csökkenti az oxigén mennyiségét a motor égési kamrájában, ezáltal a keverék egyenlőtlen keveredésének problémáját okozza, ami megnövekedett szilárdanyag képződést eredményez. Ezt a problémát egy részecskeszűrő oldja meg, amely azonban csak a járműből kilépő gázok esetében működik, egyetlen áramkörű EGR szeleprendszerben. Ez azt jelenti, hogy csak a kipufogócsőből kilépő gázok kerülnek tisztításra, és nem a gáz égő kamrájába visszatért gázokra. Valóban, ebben a rendszerben a kipufogógázokat eltávolítják és visszavezetik, mielőtt áthaladnának a katalizátoron vagy a részecskeszűrőn.
A kettős áramkörű EGR szeleprendszerben azonban más a helyzet. A recirkulációra előkészített kipufogógázokat a szemcsés szűrőtől lefelé veszik, ami azt jelenti, hogy korommentesek. A füstgáz így tisztább, és a szívócsatorna kopása jelentősen csökken. Ez azonban nem akadályozza meg teljesen a szilárd részecskék képződését. Ezenkívül figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy a benzinmotorok nem rendelkeznek részecskeszűrővel, valamint az Euro 2,3 vagy 4 emissziós szabványokkal rendelkező dízelmotorokkal.
Valóban, a szilárd részecskék szintén a motor belsejében vannak, vagy részecskék formájában, amelyek az olajfeltöltésbe kerülnek, vagy részecskék formájában vannak, amelyeket fokozatosan a szívócsatorna falain helyeznek el. A szívócsatorna felépítései a motorban és a kipufogógáz részecskékben természetesen megtalálható olajgőzök kombinációjaként jönnek létre. Különösen rövid távú vezetés esetén, különösen azokban az esetekben, amikor a motor nem melegedik fel üzemi hőmérsékletére, de amikor a motor túl alacsonyan van kialakítva, és túl alacsony sebességgel halad, ezeknek a lerakódásoknak a felhalmozódása megnő.
Hogyan nyilvánul meg az eltömődött EGR-szelep:
– motoros szakadás gyorsuláskor
– túlzott füst
– a motor kontrollfény világít
– a részecskeszűrő gyorsabb lerakódása van
– A motor rosszul indul
– a nitrogén-oxid és a szénhidrogén-termelés növelése
– a motor elfojtja és csökkent teljesítményével (a szívócsatornában levő vastag szénréteg miatt nincs elegendő levegő a palackokban)
Az eltömődött EGR szelep problémája megoldható:
Ha a fent említett problémák közül néhányat már érintett, csak három lehetőség van a probléma megoldására. Az eltömődött EGR-szelep problémája megoldódik:
Az EGR szelep cseréje
Ez a szelep új cseréjével és a motorvezérlő egység programozásával áll. Azonban ez a helyettesítés nem a legolcsóbb, és ha lehetősége van az EGR-szelep problémájának más módon történő megoldására, akkor érdemes a másik két opciót választani.
Az EGR szelep tisztítása
Az EGR-szelep tisztítása magában foglalja a szelep szétszerelését, amelyet ezután egy ultrahangos tisztítóba helyeznek, amely minden folyadékkal tisztítja az összes lerakódást és szennyeződést. Ez a tisztítás nagyon szelíd, mert nem okoz mechanikai feszültséget, és így nem károsítja az EGR-szelepet. Ugyanakkor a szelepet otthon is tisztíthatja különféle speciális tisztítószerek segítségével, amelyek lebontják a szén-dioxid-lerakódásokat. Semmilyen körülmények között nem ajánlott a szelepet drótkefével, csavarhúzóval vagy más hasonló tárgyakkal tisztítani, amelyek mechanikusan károsíthatják a szelepet.
EGR szelep elzárása
A régebbi típusú autók esetében az EGR-szelepet egyszerűen mechanikusan meg kell akasztani egy fémbetéttel. Újabb motorok esetén a szelepet a motorvezérlő egységen keresztül ki kell kapcsolni.
Sok vélemény van arról, hogy mi történik a motorral, miután a szelep vak volt. Az autósok egyik oldala dicséri az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és a magasabb teljesítményt, míg a másik oldalon a motor lassabb felmelegedését kritizálja. Mindkét oldal jobb, bár a motor lassabb fűtése vitatható. Ez csak alacsony hőmérsékleten érezhető, és a motor bemelegítésének különbsége csak néhány perc (2-5 perc).
A nagy előny az is, hogy miután az EGR-szelep vak volt, áthalad a kibocsátáscsökkentés, és ezért az új szelep megvásárlása felesleges pénztárcsa. Az a tény, hogy egy megfelelően működő EGR-szelep csökkentheti a nitrogén-oxid képződését, szintén irónia, de a szilárdanyag-képződés mennyisége ezzel az eljárással nő. És éppen az elmúlt években az autógyártók igyekeztek csökkenteni a szilárdanyag-termelés mennyiségét.
Az EGR szelep működésének rövid videofelvétele: