Izzókgyertyák: Hogyan működnek és mire szolgálnak?

Az izzógyertyák olyan eszközök, amelyek nem lehetnek hiányoznak az autó motorháztető alatt lévő dízelmotorokban. Ha nem tudod, az izzítógyertyák egy izzítógyertya. Csak azért, mert az izzítógyertyák minden dízelmotorban vannak, az autó tulajdonosainak többet kell tudniuk erről a motorról.

Természetesen előfordult, hogy a hideg és téli időjárás során dízelmotorod csalódott. Ez azonban három dolgot jelenthet: fagyasztott tüzelőanyag az üzemanyagszűrőben, lemerült autó akkumulátor, vagy egy zavaros vagy nagyon kopott fény. A többi két lehetőségről más cikkekben is írtunk, és ma csak az egyik érdekli őket, amelyek kopott és nem funkcionális ragyogók.

Tehát nézzük meg, hogyan működnek ezek a kis eszközök további szükségtelen beszéd nélkül.

Hogyan működik az izzógyertya?

Az izzítógyertyák kis dízelmotor hengerének hengerfejében elhelyezett kis elektromos készülékek, ahol minden motorhenger egy fűtőberendezéssel van felszerelve. A dízelmotor a szikragyújtású motorral ellentétben nem gyújtja meg a munkakeveréket gyújtógyertya szikrával, de nagy nyomással vagy nagy nyomással, ami magas hőmérsékletet teremt az égéstérben.

A hengerekbe beszívott levegő összenyomódik, így nagyon magas hőmérsékletre melegedhet, és az üzemanyag befecskendezése után meggyullad. Ez egy nagyon rövid és laikus magyarázat a dízelmotorok működésének elvére. A mai cikkben azonban nem fogunk közvetlenül érdekelni a dízelmotorok működésének elvét, de ez az, amit az említett motorokkal ellátott már említett ragyogók szolgálnak.

Izzógyertyák funkciója:

Ha a motort hideg, hideg körülmények között indítják, akkor további hőt kell bevezetni az égéstérbe, mert csak a tömörítés által termelt hő nem elegendő a dízelmotor ilyen időjárási indításához. A kesztyű gondoskodik erről a feladatról, amely akár 1000 ° C-ra is felmelegíthető a tápegységnek köszönhetően, ami elegendő ahhoz, hogy a motor magas hőmérsékleten is elinduljon. Ez a kiegészítő hő a fűtőberendezésen keresztül jelentősen növeli a motor indítási képességét.

Azonban az izzítógyertyák nem működnek folyamatosan gyújtógyertyákként, de csak a motor három fázisában. Ezek a következők:

Előmelegítő:

Az előfűtés a fűtés fázisa, amelynek során a gépkocsi kulcsát a második helyzetbe fordítják, és amelynek során a műszerfal fényei világítanak a műszerfalon, amelynek a motorfénye is van.

Startolás:

Az izzítógyertyák a motor indításakor működnek, amikor elegendő hőt biztosítanak a motor égési kamrájában, hogy elinduljon.

Utómelegítő :

A ragyogás az izzó utolsó fázisa, amely a motor indítása után kezdődik, és a fázis időtartama a külső hőmérséklettől és a hűtőközeg hőmérsékletétől függ. Minél alacsonyabb a kültéri hőmérséklet, annál hosszabb a fűtési fázis. Ez a fázis nagy jelentőséggel bír a dízelmotor számára, mert csökkenti a kipufogógázban lévő szennyező anyagok mennyiségét, az üzemanyag jobban ég és a motor zökkenőmentesen működik.

Az izzítógyertyák másodpercekben kb. Átlagosan az izzítógyertya körülbelül 4-6 mm. Különösen a közvetlen üzemanyag-befecskendező motoroknál szükséges, hogy az izzítógyertyák a lehető legvékonyabbak legyenek, mivel ez megakadályozza a palackban lévő üzemanyag torzulását.

Izzószerkezet:

Amint már említettük, az izzítógyertyák a hengerfejbe vannak szerelve, a ragyogó rúd a fűtőkamrába nyúlik, vagy dízelmotorok esetében, amelyek közvetett üzemanyag-befecskendezéssel kerülnek az előkamrába. A ragyogós rudat a forgó tüzelőanyag-felhő szélén kell elhelyezni, hogy a szükséges motorhőmérsékletet pontosan ott kell alkalmazni, ahol éppen szükség van rá. Mindazonáltal semmilyen körülmények között nem szabad a ragyogótárcsát behelyezni az injektor útjába, mivel a tüzelőanyag megfelelő permetezése és így a gyújtáskeverék nem biztosítható ebben az esetben.

Az átlagos izzítógyertya kb. 4-6 mm, és különösen a közvetlen befecskendező motoroknál, az izzítógyertyáknak a lehető legvékonyabbnak kell lenniük. Minél vékonyabb az izzítógyertya, annál kisebb a valószínűsége annak, hogy az üzemanyag örvénylődik a hengerben.

Izzógyertyák élettartalma:

Az izzítógyertyák élettartama a motor kezdetétől függ, de a vezetés után kb. 30 000 és 50 000 kilométer között végződik, ami körülbelül két éves használat. A gyertyák jó állapota kívánatos, különösen télen és hideg időben. Ha az izzítógyertyák jó állapotban vannak, ne legyen probléma a motor hideg időben történő elindításakor (ha az autó akkumulátora jó állapotban van). Nem nagyon kellemes, ha reggel megy dolgozni, és néhány kísérlet után elkezd találni, hogy nem fog dolgozni.

Izzógyertyák cseréje:

Az izzócsere az egyik egyszerű feladat, amit minden okos, de kevésbé praktikus otthoni mester sok baj nélkül tud csinálni. Mindazonáltal gyakran találkozom autókkal vagy autómotorokkal, ahol az amatőrök megpróbálták felváltani a ragyogást, de több kárt okoztak, mint jó. A helytelen szerelés és szétszerelés által okozott károk közé tartozik például a régi izzítógyertya elcsúszása vagy az izzítógyertya menete szakadása. Ebben az esetben azonban az izzítógyertyák cseréje drágán drága lehet, a szolgáltatási árlistától függően (kb. 70-120 €). Valójában több feladatra van szükség, mint például a régi ragyogás kivétele, az izzítógyertya tengelyének tisztítása vagy a szál javítása.

Ha azonban úgy dönt, hogy otthon cseréli ki az izzítógyertyákat, sok szerencsét kívánunk, és figyelmeztetnünk kell, hogy ne feledkezzünk meg arról, hogy az izzítógyertyák cseréje során az összes izzítógyertyát cseréljük.

Az izzítógyertyák cseréje:

  • az autó akkumulátorának leválasztása
  • Izzógyertyák cseréje
  • megakadályozzák a szennyeződések belépését az égéstérbe.
  • húzza meg az izzítógyertyákat a megfelelő meghúzási nyomatékkal
  • az autó akkumulátorának csatlakoztatása

Izzógyertyák károsodása:

Nézzük meg a leggyakoribb zavarokat.

  • a régi izzógyertyák termikus túlterhelése
  • az izzítógyertyák elektromos érintkezőinek rövidítése vagy megszakítása
  • károsodás a használat során
  • túlzott kopás
  • mechanikus sérülések az izzítógyertyák cseréjekor

Ha a fűtőberendezések gyenge műszaki állapotban vannak, akkor nehezen indítható el a motor, és ha még mindig elkezdődik, az ilyen izzók túlzott üzemanyag-fogyasztást, zajt és füstöt eredményeznek a fűtés fázisában, ami viszont a kibocsátások növekedéséhez vezet.

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *