Motorolaj: tulajdonságai és az SAE kijelölése
A motorolaj egy kenőolaj, amelyet speciálisan az égésű motorokban használnak. Nagyon fontos szerepet játszik a motor megfelelő működésében, és ezek a feladatok például a következők: a hőelvezetés biztosítása, a súrlódó felületek korrózió és a szennyeződés elleni védelme, az egyes részek súrlódásának és kopásának csökkentése, de a mechanizmusok dinamikus ütéseinek csillapítása. Lényegében a motorok egyáltalán nem kezeli ezt az olajat, és mielőtt elkezdené, jobban ellenőriznie kell, hogy nincs-e olaj az autóból, mert nagy problémája lehet vele.
Motorolaj tulajdonságai:
- Lobbanáspont
- Fagyasztási pont
- Viszkozitás index
- Kinematikus viszkozitás
- API teljesítményosztályozás
- SAE osztály
Ezen alapvető jellemzők mellett további motorolaj-tulajdonságokra van szükség az autójához, mint például a hővezető képesség és kapacitás, sűrűség, gyúlékonyság, hőstabilitás, diszpergálhatóság, diszpergálhatóság, ártalmatlanság, párolgás és habellenállás. Ezek szintén fontos jellemzői a motorjainak motorjainak. Még nagyobb igényeket támasztunk a motorolajokra a dízelmotorok, a léghűtéses motorok, a kétütemű motorok és a turbófeltöltő motorok esetében.
Tegyük fel, de mi az ötödik pont az olaj fő jellemzőiben. Az API, pontos neve az American Petroleum Institute, és ez a motorolajok leírása két részre osztja őket. Mindkét rész a motorolajok tulajdonságait és paramétereit értékeli. Az S-Service nevű csoport értékeli ezeket a tulajdonságokat a benzinmotor szempontjából, míg a második csoport, amely C-Commercial néven szerepel, jelzi a dízelmotorokhoz szükséges értékek jellemzőit és teljesítését.
Az S és C jelölések az alapvetőek, de vannak más paraméterek a címkékben. Először is, fontos dolgot fogunk mondani, amely elsőbbséget ad az API-címke által használt motor típusának. Például a motorolaj jelölésének SJ / CF jelölése a benzinmotorok számára elsődleges, de dízelmotorokra is alkalmazható. Ha a megnevezés C betűvel kezdődik, mint pl. A CE / SG, az ilyen motorolaj-jelölés a dízelmotorok elsőbbsége, de benzinmotoroknál is használható.
teljesítményosztály API | használatra való alkalmasság |
SA | benzinmotorok, amelyek magasabb olajminőségi követelményeket adalékanyagok nélkül 1930-as modellekhez |
SB | közepes termikus gyújtású motorok antioxidáns, korróziógátló és kopásgátló adalékokat tartalmaz 1963-as évig |
SC | Közepes és részlegesen megnövekedett feszültségű pozitív gyújtású motorok 1964 és 1967 között |
SD | benzinmotorok megnövekedett olajigénye 1968 és 1971 között |
SE | különösen kedvezőtlen működési feltételekkel rendelkező gyújtású motorok 1972 és 1979 közötti modellek esetében |
SF | gyújtású motorok különösen kedvezőtlen üzemi körülmények között, beleértve az ólommentes benzint 1980 és 1988 között |
SG | a túlterhelt benzinmotorok 1989 és 1993 között |
SH | benzinmotorok az 1994 és 1996 közötti modellek esetében |
SJ | benzinmotorok 1997 és 2001 között |
SL | benzinmotorok 2001 és 2004 közötti modellek esetében |
SM | benzinmotorok az aktuális modellekhez |
CA | a nyomásmentes gyújtású motorok, közepesen terhelve 1959-ig |
CB | nem töltött dízelmotorok, megnövelt olajstabilitási követelményekkel 1960 és 1961 között |
CC | dízelmotorok, amelyek túlterheltek, nagy terheléssel vagy nehéz körülmények között működnek az 1962 és 1990 közötti modellek esetében |
CD | Kompressziós gyújtású motorok, elhelyezési, korróziós és kopási körülmények között, vagy különösen kedvezőtlen körülmények között működnek osztályt 1955-ben vezették be |
CD-II | kétütemű motorok Az osztály 1985-ben került bevezetésre |
CE | nagy nyomású dízelmotorok, amelyek nagy terheléssel és nagy sebességgel működnek Az osztály 1985-ben került bevezetésre, helyettesítheti a CC és CD olajokat |
CF | Közvetett dízelmotorok a kéntartalmú üzemanyagok terepjáró járművekhez Az osztály 1994-ben került bevezetésre, helyettesítheti a CD osztályú olajokat |
CF-2 | kétütemű motorok nehéz körülmények között Az osztály 1994-ben került bevezetésre, helyettesítheti a CD-II osztályú olajokat |
CF-4 | négyütemű turbófeltöltős nagysebességű dízelmotorokhoz Az osztály 1990-ben került bevezetésre, helyettesítheti a CD és CE osztályú olajokat |
CG-4 | nagysebességű, négyütemű dízelmotorok esetében <0,5% kéntartalmú üzemanyagok szükséges az 1994-es kibocsátási előírásoknak megfelelő motorokra Az osztály 1995-ben került bevezetésre, helyettesítheti a CD, CE és CF-4 olajokat |
CH-4 | nagysebességű, négyütemű dízelmotorok esetében <0,5% kéntartalmú üzemanyagok Ajánlott az 1998-as kibocsátási előírásoknak megfelelő motorokhoz Az osztály 1998-ban került bevezetésre, helyettesítheti a CD, CE, CF-4 és CG-4 olajokat |
CI-4 | nagysebességű, négyütemű dízelmotorok esetében, beleértve a kipufogógáz-visszavezető motorokat is, olyan tüzelőanyagok esetében, amelyek kéntartalma <0,5% Ajánlott a 2004-es kibocsátási előírásoknak megfelelő motorokhoz Az osztály 2002-ben került bevezetésre, helyettesítheti a CD, CE, CF-4, CG-4 és CH-4 olajokat |
CI-4 PLUS | Néhány CI-4 olaj, különösen ellenálló a korom-felszívódó korom viszkozitására |
SAE motorolaj viszkozitási osztályozása:
A SAE megjelölés, pontosabban az Autóipari Mérnökök Társasága, már nem értékeli a motorolajat a dízel- és benzinmotorok alapján, hanem a viszkozitást, azaz az olaj folyékonyságát vagy merevségét, valamint azon képességét, hogy a kenőfóliát különböző hőmérsékleten tartsa. Ezek a címkék többé nem osztják fel az olajat két csoportra, de kettővel is értékelik azokat. A kritériumokat az alacsony hőmérsékleten és magas hőmérsékleten az olaj viszkozitása határozza meg.
A mai motorolajok többsége megfelel mind a téli, mind a nyári paramétereknek. Például adhatnánk meg a leggyakrabban használt olaj nevét, és így 5W-40-et. Az 5-ös szám az alacsony hőmérsékleti viszkozitást jelzi, és ezért a legelőnyösebb, ha az olajfelhasználó a lehető legkisebb. Minél alacsonyabb az első szám, annál gyorsabban jut el a motorolaj a szükséges kenési pontokhoz hidegindításkor és így kevesebb kopás. A W-in angol tél azt jelenti, hogy az első szám az alacsony hőmérsékleten, pontosabban télen mutatja a viszkozitást. A második 40 szám az olaj viszkozitását fejezi ki magas hőmérsékleten. Ennek a számnak a felhasználó számára a lehető legmagasabbnak kell lennie, mivel biztosítja, hogy a motorolaj magas hőmérsékleten tartós filmréteget tartson fenn, hogy biztosítsa az egyes motoralkatrészek kenését.
SAE viszkozitás-besorolási táblázat a motorolaj számára
viszkozitási fokozat SAE | hőmérséklet (°C) | dinamikus viszkozitás (max.) (Pa.s) | kinematikus viszkozitás (min.) (mm2.s-1) pri 100 °C | kinematikus viszkozitás (max.) (mm2.s-1) pri 100 °C |
0 W | – 30 | 3250 | 3,8 | |
5 W | – 25 | 3500 | 3,8 | |
10 W | – 20 | 3500 | 4,1 | |
15 W | – 15 | 3500 | 5,6 | |
20 W | – 10 | 4500 | 5,6 | |
25 W | – 5 | 6000 | 9,3 | |
20 | 20°C | 5,6 | 9,3 | |
30 | 30°C | 9,3 | 12,5 | |
40 | 40°C | 12,5 | 16,3 | |
50 | 50°C | 16,3 | 21,9 |
Motorolaj és adalékanyagok:
De a motorolaj önmagában nem elegendő ahhoz, hogy a motor megfelelően működjön, és így a gyártók különböző adalékokat adnak hozzá, mint például:
- Korróziógátló adalékok védik a súrlódási korróziót
- A viszkozitás módosítók a hőmérséklet függvényében biztosítják a szükséges olaj viszkozitást
- Diszpergálószerek – ezek az adalékanyagok megtartják az olaj diszpergált anyagait, amelyek egyébként leállnának
- A habzásgátló adalékok – elnyomják a motorolaj habzását, amikor a motoron keresztül áramlik
- A depresszánsok csökkentik az olaj fagyáspontját
- A súrlódás módosítók – javítják a súrlódási tulajdonságokat
- Antioxidánsok – győződjön meg arról, hogy a motorolaj nem oxidálódik, ezáltal elnyomja az öregedést és a változó olaj tulajdonságait
- A mosószerek tisztító adalékok, amelyek megtisztítják a súrlódó felületeket úgy, hogy ne kerüljön szennyeződés