Motorolaj: tulajdonságai és az SAE kijelölése

A motorolaj egy kenőolaj, amelyet speciálisan az égésű motorokban használnak. Nagyon fontos szerepet játszik a motor megfelelő működésében, és ezek a feladatok például a következők: a hőelvezetés biztosítása, a súrlódó felületek korrózió és a szennyeződés elleni védelme, az egyes részek súrlódásának és kopásának csökkentése, de a mechanizmusok dinamikus ütéseinek csillapítása. Lényegében a motorok egyáltalán nem kezeli ezt az olajat, és mielőtt elkezdené, jobban ellenőriznie kell, hogy nincs-e olaj az autóból, mert nagy problémája lehet vele.

Motorolaj tulajdonságai:

  1. Lobbanáspont
  2. Fagyasztási pont
  3. Viszkozitás index
  4. Kinematikus viszkozitás
  5. API teljesítményosztályozás
  6. SAE osztály

Ezen alapvető jellemzők mellett további motorolaj-tulajdonságokra van szükség az autójához, mint például a hővezető képesség és kapacitás, sűrűség, gyúlékonyság, hőstabilitás, diszpergálhatóság, diszpergálhatóság, ártalmatlanság, párolgás és habellenállás. Ezek szintén fontos jellemzői a motorjainak motorjainak. Még nagyobb igényeket támasztunk a motorolajokra a dízelmotorok, a léghűtéses motorok, a kétütemű motorok és a turbófeltöltő motorok esetében.

Tegyük fel, de mi az ötödik pont az olaj fő jellemzőiben. Az API, pontos neve az American Petroleum Institute, és ez a motorolajok leírása két részre osztja őket. Mindkét rész a motorolajok tulajdonságait és paramétereit értékeli. Az S-Service nevű csoport értékeli ezeket a tulajdonságokat a benzinmotor szempontjából, míg a második csoport, amely C-Commercial néven szerepel, jelzi a dízelmotorokhoz szükséges értékek jellemzőit és teljesítését.

Az S és C jelölések az alapvetőek, de vannak más paraméterek a címkékben. Először is, fontos dolgot fogunk mondani, amely elsőbbséget ad az API-címke által használt motor típusának. Például a motorolaj jelölésének SJ / CF jelölése a benzinmotorok számára elsődleges, de dízelmotorokra is alkalmazható. Ha a megnevezés C betűvel kezdődik, mint pl. A CE / SG, az ilyen motorolaj-jelölés a dízelmotorok elsőbbsége, de benzinmotoroknál is használható.

teljesítményosztály
API
használatra való alkalmasság
SA benzinmotorok, amelyek magasabb olajminőségi követelményeket
adalékanyagok nélkül
1930-as modellekhez
SB közepes termikus gyújtású motorok
antioxidáns, korróziógátló és kopásgátló adalékokat tartalmaz
1963-as évig
SC Közepes és részlegesen megnövekedett feszültségű pozitív gyújtású motorok
1964 és 1967 között
SD benzinmotorok megnövekedett olajigénye
1968 és 1971 között
SE különösen kedvezőtlen működési feltételekkel rendelkező gyújtású motorok
1972 és 1979 közötti modellek esetében
SF gyújtású motorok különösen kedvezőtlen üzemi körülmények között, beleértve az ólommentes benzint
1980 és 1988 között
SG a túlterhelt benzinmotorok
1989 és 1993 között
SH benzinmotorok
az 1994 és 1996 közötti modellek esetében
SJ benzinmotorok
1997 és 2001 között
SL benzinmotorok
2001 és 2004 közötti modellek esetében
SM benzinmotorok
az aktuális modellekhez
CA a nyomásmentes gyújtású motorok, közepesen terhelve
1959-ig
CB nem töltött dízelmotorok, megnövelt olajstabilitási követelményekkel
1960 és 1961 között
CC dízelmotorok, amelyek túlterheltek, nagy terheléssel vagy nehéz körülmények között működnek
az 1962 és 1990 közötti modellek esetében
CD Kompressziós gyújtású motorok, elhelyezési, korróziós és kopási körülmények között, vagy különösen kedvezőtlen körülmények között működnek
osztályt 1955-ben vezették be
CD-II kétütemű motorok
Az osztály 1985-ben került bevezetésre
CE nagy nyomású dízelmotorok, amelyek nagy terheléssel és nagy sebességgel működnek
Az osztály 1985-ben került bevezetésre, helyettesítheti a CC és CD olajokat
CF Közvetett dízelmotorok a kéntartalmú üzemanyagok terepjáró járművekhez
Az osztály 1994-ben került bevezetésre, helyettesítheti a CD osztályú olajokat
CF-2 kétütemű motorok nehéz körülmények között
Az osztály 1994-ben került bevezetésre, helyettesítheti a CD-II osztályú olajokat
CF-4 négyütemű turbófeltöltős nagysebességű dízelmotorokhoz
Az osztály 1990-ben került bevezetésre, helyettesítheti a CD és CE osztályú olajokat
CG-4 nagysebességű, négyütemű dízelmotorok esetében <0,5% kéntartalmú üzemanyagok
szükséges az 1994-es kibocsátási előírásoknak megfelelő motorokra
Az osztály 1995-ben került bevezetésre, helyettesítheti a CD, CE és CF-4 olajokat
CH-4 nagysebességű, négyütemű dízelmotorok esetében <0,5% kéntartalmú üzemanyagok
Ajánlott az 1998-as kibocsátási előírásoknak megfelelő motorokhoz
Az osztály 1998-ban került bevezetésre, helyettesítheti a CD, CE, CF-4 és CG-4 olajokat
CI-4 nagysebességű, négyütemű dízelmotorok esetében, beleértve a kipufogógáz-visszavezető motorokat is, olyan tüzelőanyagok esetében, amelyek kéntartalma <0,5%
Ajánlott a 2004-es kibocsátási előírásoknak megfelelő motorokhoz
Az osztály 2002-ben került bevezetésre, helyettesítheti a CD, CE, CF-4, CG-4 és CH-4 olajokat
CI-4 PLUS Néhány CI-4 olaj, különösen ellenálló a korom-felszívódó korom viszkozitására

SAE motorolaj viszkozitási osztályozása:

A SAE megjelölés, pontosabban az Autóipari Mérnökök Társasága, már nem értékeli a motorolajat a dízel- és benzinmotorok alapján, hanem a viszkozitást, azaz az olaj folyékonyságát vagy merevségét, valamint azon képességét, hogy a kenőfóliát különböző hőmérsékleten tartsa. Ezek a címkék többé nem osztják fel az olajat két csoportra, de kettővel is értékelik azokat. A kritériumokat az alacsony hőmérsékleten és magas hőmérsékleten az olaj viszkozitása határozza meg.

A mai motorolajok többsége megfelel mind a téli, mind a nyári paramétereknek. Például adhatnánk meg a leggyakrabban használt olaj nevét, és így 5W-40-et. Az 5-ös szám az alacsony hőmérsékleti viszkozitást jelzi, és ezért a legelőnyösebb, ha az olajfelhasználó a lehető legkisebb. Minél alacsonyabb az első szám, annál gyorsabban jut el a motorolaj a szükséges kenési pontokhoz hidegindításkor és így kevesebb kopás. A W-in angol tél azt jelenti, hogy az első szám az alacsony hőmérsékleten, pontosabban télen mutatja a viszkozitást. A második 40 szám az olaj viszkozitását fejezi ki magas hőmérsékleten. Ennek a számnak a felhasználó számára a lehető legmagasabbnak kell lennie, mivel biztosítja, hogy a motorolaj magas hőmérsékleten tartós filmréteget tartson fenn, hogy biztosítsa az egyes motoralkatrészek kenését.

SAE viszkozitás-besorolási táblázat a motorolaj számára

viszkozitási fokozat
SAE
hőmérséklet
(°C)
dinamikus viszkozitás
(max.)
(Pa.s)
kinematikus
viszkozitás (min.)
(mm2.s-1) pri 100 °C
kinematikus
viszkozitás (max.)
(mm2.s-1) pri 100 °C
0 W – 30 3250 3,8
5 W – 25 3500 3,8
10 W – 20 3500 4,1
15 W – 15 3500 5,6
20 W – 10 4500 5,6
25 W – 5 6000 9,3
20 20°C 5,6 9,3
30 30°C 9,3 12,5
40 40°C 12,5 16,3
50 50°C 16,3 21,9

Motorolaj és adalékanyagok:

De a motorolaj önmagában nem elegendő ahhoz, hogy a motor megfelelően működjön, és így a gyártók különböző adalékokat adnak hozzá, mint például:

  1. Korróziógátló adalékok védik a súrlódási korróziót
  2. A viszkozitás módosítók a hőmérséklet függvényében biztosítják a szükséges olaj viszkozitást
  3. Diszpergálószerek – ezek az adalékanyagok megtartják az olaj diszpergált anyagait, amelyek egyébként leállnának
  4. A habzásgátló adalékok – elnyomják a motorolaj habzását, amikor a motoron keresztül áramlik
  5. A depresszánsok csökkentik az olaj fagyáspontját
  6. A súrlódás módosítók – javítják a súrlódási tulajdonságokat
  7. Antioxidánsok – győződjön meg arról, hogy a motorolaj nem oxidálódik, ezáltal elnyomja az öregedést és a változó olaj tulajdonságait
  8. A mosószerek tisztító adalékok, amelyek megtisztítják a súrlódó felületeket úgy, hogy ne kerüljön szennyeződés

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *