A gumiabroncs megnevezése: Mit jelentenek a gumiabroncs oldalán lévő számok és betűk?
A mai cikkben megvizsgáljuk a gumiabroncs jelölését, valamint annak alapvető jellemzőit és paramétereit, amelyeknek meg kell felelniük. A gumiabroncsok olyan járművek levegővel töltött részei, amelyek toroid alakúak és a keréktárcsa belső kerületére vannak felszerelve. Ez a kezdeti felfüggesztés és biztosítja az erők átadását a kerék és az út között. A gumiabroncsok levegővel vannak kitöltve, és a gumiabroncson belül van egy lélek, de a tubeless gumiabroncsokat is használják. A leggyakrabban használt anyag vulkanizált gumi.
Ma ezek a levegővel töltött gumiabroncsok napjainkban szokásosak, és a mai autók közös része. De a múltban más volt. John Boyd Dunlop 1888-ban kapta meg az ilyen gumiabroncsok szabadalmát, de egy évvel korábban feltalálta. Kivezetett egy kerti tömlőből, de nem egy autóra tervezték, de javítani akarta a fia tricikli vezetési tulajdonságait. Ez a szabadalom azonban nem az első, de Robert William Thomson hasonló szabadalmat szerzett 1845-ben, de az ilyen gumiabroncsok járművei még nem voltak alkalmasak, és mindkét szabadalmat gyorsan elfelejtették. Később azonban a kerékpárok gyártása megkezdődött, így a Dunlop újra feltalálta ezt a gumiabroncsot, és a találmány már használatban volt.
A gumiabroncs 3 részből áll:
- A köpeny – ez az egyes gumiabroncsok kötelező része
- Tömlő – Csak a lélekkel rendelkező gumiabroncsokban van
- Védőbélés – A védőbélésnek néhány teherautója van csöves abroncsokkal
Gumiabroncs köpeny
A köpeny több részből áll. A gumiabroncs alapja egy csontváz, és textil- vagy acélszálai a gumiabroncs lábánál helyezkednek el, és acélhuzallal vannak rögzítve. Ennek a keréknek a fő teherbírása szintén a gumiabroncs alakja. A láb egy másik része a gumiabroncsnak, amely a kerék és a gumiabroncs közötti összes erőt hordozza. Következő feladata az, hogy a gumiabroncsot a keréktárcsában tartsa és lezárja. A gumiabroncs egy másik nagy része a felületen mintázott futófelület, azaz futófelület. A futófelülethez csípő van rögzítve, hogy megvédje ezt a gumiabroncs oldalt és elegendő oldalsó merevséget biztosít. Alacsony profilú gumiabroncsok esetén a lábakkal ellátott oldalakon egy megerősített metszet található, és a gumiabroncs oldalainak védelme és erősítése mellett meg kell védenie a peremet a sérülésektől.
Napjainkban radiális abroncsokkal találkozunk. Ezeket a gumiabroncsokat még mindig egy lökhárító alkotja, amely a hasított test és a futófelület között van. A lökhárító textil- vagy acélszálakból is készül, és javítja a hasított test szilárdságát. A sugár azt jelenti, hogy a hasított test merőleges a gumiabroncs tengelyének középpontjához képest, és a hasított test felett ez a lökhárító, ferde szálakkal. Az idősebb autókban átlós rétegeket használtak, és a csontváz ferde, de nincs lökhárító.
Tömlő
Tehát a tömlő nem tartalmazza a lélek nélküli gumiabroncsokat, így nem mindig találkozunk vele. Ez azonban gumi vagy butilgumi. Alakja toroidális és szelep van. A lélek feladata, hogy ne engedje, hogy a benne lévő levegő tömörüljön. A személygépkocsik esetében a magvastagság 1,5-2 mm, a teherautók esetében pedig 3-4 mm.
Védő bélés
A védőbélés teherautó-gumiabroncsokra van szerelve, ahol a perem károsíthatja a lelket. Ily módon a betétet a perem külső peremére helyezzük, és egy karika alakú. A karika biztosítja a belső cső és a keréktárcsa belső felületének elválasztását, és átmenetet biztosít az alap és a perem között.
A gumiabroncsok típusai a futófelület mintázatait is tartalmazzák:
- Szimmetrikus
A szimmetrikus gumiabroncs bármilyen helyzetben elhelyezhető a járműre.
- Aszimmetrikus
Az aszimmetrikus gumiabroncsot már nem lehet pozícióba helyezni. Ez a gumiabroncs belső és külső oldallal rendelkezik, és funkciójukban eltérnek. A gumiabroncs belső oldala feladata a fékezés és a bekapcsolási erők átadása az útra, és a víz elvezetése is. A külső oldal egyenes és egyenes irányú irányítást biztosít. Ezért nem ismerjük a jobb és bal gumiabroncsokat ezeken a gumiabroncsokon, de jobb és bal oldali oldala van, amit az öntés során követnünk kell.
- Irányítós vagy nyílhegyes
Az előremenő vezetéshez minden gumiabroncsnak van egy fordulata.
Egy másik típusú gumiabroncsnál a legtöbbünk nem felel meg, így csak beszélünk róla, a neve aszimmetrikus nyílgumi és szuper sportokban használatos.
Egy másik fajta speciális gumiabroncs, amely több embert ér el, az a futószögű gumiabroncs, amelyet futásnak neveznek, és szó szerint egy lapos gumiabroncsot vezet. Ezek a gumiabroncsok megerősített oldalfalakkal rendelkeznek, így kb. 80 kilométerre mehetnek, de csak 80 km / h sebességgel. Ha a gumiabroncs sérült, a gumiabroncsot nem lehet javítani és ki kell cserélni. Azonban ezek a gumiabroncsok csak olyan gumiabroncsokra szerelhetők fel, amelyek gumiabroncsnyomás-szabályozóval vannak felszerelve, mivel ezek nélkül a vezetőnek még nem kell tudnia, hogy ezeknél a futószögű gumiabroncsokon szúrás van. Előnyük az, hogy 80 km-re veszítjük el őket, de a hátránya meglehetősen magasabb ár. Több gyártó gyárt ilyen gumiabroncsokat, például:
- Continental-SSR, CSR gumiabroncs jelölés
- DUNLOP – DSST gumiabroncs jelölés
- Michelin – gumiabroncs-címke ZP
- Pirelli, Bridgestone – RFT gumiabroncs
A gumiabroncs megnevezése:
Ha új kecskét vásárol, akkor tudnia kell, hogy mit szeretne az autóján. Azoknak, akik már vannak a kerekeken, megtalálhatja a pontos gumiabroncs-jelölést, és ez a jelölés új gumiabroncsok kiválasztására is használható. Például elmagyarázzuk, mit jelentenek az egyes számok és betűk.
Példa gumiabroncs megjelölésre 205/55 R16 91 T
- 205 – Ez a névleges szélesség milliméterben az oldalfaltól az oldalfalig
- 55 – ez egy profilszám, amely szerint a gumiabroncs oldalmagassága a névleges szélesség 55% -a
- R – radiális felépítés
- 16 – a lemez átmérője hüvelykben vagy akár a gumiabroncs belső átmérője
- 91 – ez a szám jelzi a gumiabroncs tömegindexét
- T – a sebességkategóriát jelenti, a maximális sebesség táblázat ezen a szövegen is megtalálható
A gumiabroncsok maximális sebessége | ||||||
kód | mph | km/h | kód | mph | km/h | |
A1 | 3 | 5 | L | 75 | 120 | |
A2 | 6 | 10 | M | 81 | 130 | |
A3 | 9 | 15 | N | 87 | 140 | |
A4 | 12 | 20 | P | 94 | 150 | |
A5 | 16 | 25 | Q | 100 | 160 | |
A6 | 19 | 30 | R | 106 | 170 | |
A7 | 22 | 35 | S | 112 | 180 | |
A8 | 25 | 40 | T | 118 | 190 | |
B | 31 | 50 | U | 124 | 200 | |
C | 37 | 60 | H | 130 | 210 | |
D | 40 | 65 | VR | cez 130 | cez 210 | |
E | 43 | 70 | V | 149 | 240 | |
F | 50 | 80 | W | 168 | 270 | |
G | 56 | 90 | Y | 186 | 300 | |
J | 62 | 100 | ZR | cez 186 | cez 300 | |
K | 68 | 110 |
A mai cikkben olvashattok a gumiabroncsokról, arról, hogy mit alkotnak, milyen címkével rendelkeznek, és a maximális határértékeket, akár terhelés, akár sebesség mellett. Ezeknek a dolgoknak is fontos tudniuk, és például, hogy milyen futófelületre van szükség a gumiabroncsok vezetéséhez. Ezeket és más fontos dolgokat készítjük Önnek a következő cikkben.