A gumiabroncs megnevezése: Mit jelentenek a gumiabroncs oldalán lévő számok és betűk?

A mai cikkben megvizsgáljuk a gumiabroncs jelölését, valamint annak alapvető jellemzőit és paramétereit, amelyeknek meg kell felelniük. A gumiabroncsok olyan járművek levegővel töltött részei, amelyek toroid alakúak és a keréktárcsa belső kerületére vannak felszerelve. Ez a kezdeti felfüggesztés és biztosítja az erők átadását a kerék és az út között. A gumiabroncsok levegővel vannak kitöltve, és a gumiabroncson belül van egy lélek, de a tubeless gumiabroncsokat is használják. A leggyakrabban használt anyag vulkanizált gumi.

Ma ezek a levegővel töltött gumiabroncsok napjainkban szokásosak, és a mai autók közös része. De a múltban más volt. John Boyd Dunlop 1888-ban kapta meg az ilyen gumiabroncsok szabadalmát, de egy évvel korábban feltalálta. Kivezetett egy kerti tömlőből, de nem egy autóra tervezték, de javítani akarta a fia tricikli vezetési tulajdonságait. Ez a szabadalom azonban nem az első, de Robert William Thomson hasonló szabadalmat szerzett 1845-ben, de az ilyen gumiabroncsok járművei még nem voltak alkalmasak, és mindkét szabadalmat gyorsan elfelejtették. Később azonban a kerékpárok gyártása megkezdődött, így a Dunlop újra feltalálta ezt a gumiabroncsot, és a találmány már használatban volt.

A gumiabroncs 3 részből áll:

  1. A köpeny – ez az egyes gumiabroncsok kötelező része
  2. Tömlő – Csak a lélekkel rendelkező gumiabroncsokban van
  3. Védőbélés – A védőbélésnek néhány teherautója van csöves abroncsokkal

Gumiabroncs köpeny

A köpeny több részből áll. A gumiabroncs alapja egy csontváz, és textil- vagy acélszálai a gumiabroncs lábánál helyezkednek el, és acélhuzallal vannak rögzítve. Ennek a keréknek a fő teherbírása szintén a gumiabroncs alakja. A láb egy másik része a gumiabroncsnak, amely a kerék és a gumiabroncs közötti összes erőt hordozza. Következő feladata az, hogy a gumiabroncsot a keréktárcsában tartsa és lezárja. A gumiabroncs egy másik nagy része a felületen mintázott futófelület, azaz futófelület. A futófelülethez csípő van rögzítve, hogy megvédje ezt a gumiabroncs oldalt és elegendő oldalsó merevséget biztosít. Alacsony profilú gumiabroncsok esetén a lábakkal ellátott oldalakon egy megerősített metszet található, és a gumiabroncs oldalainak védelme és erősítése mellett meg kell védenie a peremet a sérülésektől.

Napjainkban radiális abroncsokkal találkozunk. Ezeket a gumiabroncsokat még mindig egy lökhárító alkotja, amely a hasított test és a futófelület között van. A lökhárító textil- vagy acélszálakból is készül, és javítja a hasított test szilárdságát. A sugár azt jelenti, hogy a hasított test merőleges a gumiabroncs tengelyének középpontjához képest, és a hasított test felett ez a lökhárító, ferde szálakkal. Az idősebb autókban átlós rétegeket használtak, és a csontváz ferde, de nincs lökhárító.

Tömlő

Tehát a tömlő nem tartalmazza a lélek nélküli gumiabroncsokat, így nem mindig találkozunk vele. Ez azonban gumi vagy butilgumi. Alakja toroidális és szelep van. A lélek feladata, hogy ne engedje, hogy a benne lévő levegő tömörüljön. A személygépkocsik esetében a magvastagság 1,5-2 mm, a teherautók esetében pedig 3-4 mm.

Védő bélés

A védőbélés teherautó-gumiabroncsokra van szerelve, ahol a perem károsíthatja a lelket. Ily módon a betétet a perem külső peremére helyezzük, és egy karika alakú. A karika biztosítja a belső cső és a keréktárcsa belső felületének elválasztását, és átmenetet biztosít az alap és a perem között.

A gumiabroncsok típusai a futófelület mintázatait is tartalmazzák:

  1. Szimmetrikus

A szimmetrikus gumiabroncs bármilyen helyzetben elhelyezhető a járműre.

  • Aszimmetrikus

Az aszimmetrikus gumiabroncsot már nem lehet pozícióba helyezni. Ez a gumiabroncs belső és külső oldallal rendelkezik, és funkciójukban eltérnek. A gumiabroncs belső oldala feladata a fékezés és a bekapcsolási erők átadása az útra, és a víz elvezetése is. A külső oldal egyenes és egyenes irányú irányítást biztosít. Ezért nem ismerjük a jobb és bal gumiabroncsokat ezeken a gumiabroncsokon, de jobb és bal oldali oldala van, amit az öntés során követnünk kell.

  • Irányítós vagy nyílhegyes

Az előremenő vezetéshez minden gumiabroncsnak van egy fordulata.

Egy másik típusú gumiabroncsnál a legtöbbünk nem felel meg, így csak beszélünk róla, a neve aszimmetrikus nyílgumi és szuper sportokban használatos.

Egy másik fajta speciális gumiabroncs, amely több embert ér el, az a futószögű gumiabroncs, amelyet futásnak neveznek, és szó szerint egy lapos gumiabroncsot vezet. Ezek a gumiabroncsok megerősített oldalfalakkal rendelkeznek, így kb. 80 kilométerre mehetnek, de csak 80 km / h sebességgel. Ha a gumiabroncs sérült, a gumiabroncsot nem lehet javítani és ki kell cserélni. Azonban ezek a gumiabroncsok csak olyan gumiabroncsokra szerelhetők fel, amelyek gumiabroncsnyomás-szabályozóval vannak felszerelve, mivel ezek nélkül a vezetőnek még nem kell tudnia, hogy ezeknél a futószögű gumiabroncsokon szúrás van. Előnyük az, hogy 80 km-re veszítjük el őket, de a hátránya meglehetősen magasabb ár. Több gyártó gyárt ilyen gumiabroncsokat, például:

  1. Continental-SSR, CSR gumiabroncs jelölés
  2. DUNLOP – DSST gumiabroncs jelölés
  3. Michelin – gumiabroncs-címke ZP
  4. Pirelli, Bridgestone – RFT gumiabroncs

A gumiabroncs megnevezése:

Ha új kecskét vásárol, akkor tudnia kell, hogy mit szeretne az autóján. Azoknak, akik már vannak a kerekeken, megtalálhatja a pontos gumiabroncs-jelölést, és ez a jelölés új gumiabroncsok kiválasztására is használható. Például elmagyarázzuk, mit jelentenek az egyes számok és betűk.

Példa gumiabroncs megjelölésre 205/55 R16 91 T

  1. 205 – Ez a névleges szélesség milliméterben az oldalfaltól az oldalfalig
  2. 55 – ez egy profilszám, amely szerint a gumiabroncs oldalmagassága a névleges szélesség 55% -a
  3. R – radiális felépítés
  4. 16 – a lemez átmérője hüvelykben vagy akár a gumiabroncs belső átmérője
  5. 91 – ez a szám jelzi a gumiabroncs tömegindexét
  6. T – a sebességkategóriát jelenti, a maximális sebesség táblázat ezen a szövegen is megtalálható
A gumiabroncsok maximális sebessége
kód mph km/h kód mph km/h
A1 3 5 L 75 120
A2 6 10 M 81 130
A3 9 15 N 87 140
A4 12 20 P 94 150
A5 16 25 Q 100 160
A6 19 30 R 106 170
A7 22 35 S 112 180
A8 25 40 T 118 190
B 31 50 U 124 200
C 37 60 H 130 210
D 40 65 VR cez 130 cez 210
E 43 70 V 149 240
F 50 80 W 168 270
G 56 90 Y 186 300
J 62 100 ZR cez 186 cez 300
K 68 110

A mai cikkben olvashattok a gumiabroncsokról, arról, hogy mit alkotnak, milyen címkével rendelkeznek, és a maximális határértékeket, akár terhelés, akár sebesség mellett. Ezeknek a dolgoknak is fontos tudniuk, és például, hogy milyen futófelületre van szükség a gumiabroncsok vezetéséhez. Ezeket és más fontos dolgokat készítjük Önnek a következő cikkben.

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *