Gumiabroncsok: Hogyan befolyásolja a futófelület magassága a gumiabroncs jellemzőit?

Nagyon gyakran nem fordítunk túl nagy figyelmet és időt a gumikra. Ez azonban hiba, mert sokan nem veszik észre, hogy a nagyon hegesített gumiabroncsok nem csak magukra, hanem más közlekedőkre is veszélyt jelenthetnek. Ezért az ilyen gumiabroncsokkal rendelkező szerencsejátékosok nagyon gyakran utazhatnak utunkon, és ez is felmérésekből ered.

A törvény szerint a gumiabroncsoknak bizonyos futófelülettel kell rendelkezniük, ami szükséges ahhoz, hogy autója jó vezetési tulajdonságokkal rendelkezzen. Egy nagyon szakadt kialakítással több veszély veszélye van, amit sok vezető nem tud kezelni. Heves esőzések esetén a vízen gyorsabban tudsz vízcserélni, de hosszabb fékút is van a nedves felületen. És nem beszélünk a havas útfelületről, ahol nagyon nagy probléma lehet az ilyen gumiabroncsokkal. Egy másik probléma, ami tévedhet, egy közlekedési baleset. Ha úgy találják, hogy a futófelület alacsonyabb, mint a törvényes, a járművet műszakilag alkalmatlannak tartják vezetésre, így a biztosító társaság fizethet erre.

Ebben az esetben legyen óvatos, és kövesse a minimális futófelület mélységét. Ellenőrzéskor a futófelület magasságát a középen mérik, és a méreteit követni kell:

Futófelület magassága:

  1. A minimális futófelület magassága nyáron: 1,6 mm
  2. A minimális futófelület magassága télen 3,0 mm
  3. Ajánlott minimális futófelület magassága nyáron: 3,0 mm
  4. Ajánlott minimális futófelület magassága télen: 4,0 mm

De térjünk vissza a felméréshez, amiről az elején beszéltünk. A Continental Vision Zero Roadshow kampány tesztelői 1636 járműre tesztelték a gumiabroncs futófelületét. Ez a kampány nem csak Szlovákiában, hanem a Cseh Köztársaságban is volt. Szlovákiában 723 járművet teszteltek, ebből 10 autó volt kisebb mintázatú mintával, azaz kevesebb, mint 1,6 mm. A téli gumiabroncs-felmérés során megállapították, hogy legfeljebb 25 járművezetőnél a téli gumiabroncs futófelülete kisebb, mint 3,0 mm. Nincs ilyen nagyszámú felmérés, de ha átmegyünk az összes autón, amit Szlovákiában utazunk, más számokat kapunk, ami egy rettenetesebb ötlet.

Ugyanezt a vizsgálatot is elvégeztük a Cseh Köztársaságban, ahol több járművet teszteltek, és pontosabban 912. A Cseh Köztársaság jobban teljesít, mint a szlovák, mert az 1,6 mm-nél kisebb törött nyári mintával rendelkező vezetők száma mindössze 2%. 912 vizsgált jármű. A téli gumiabroncsok esetében ez a különbség már nem sokkal jobb, mivel a tesztelt gumiabroncsok 15% -a nem éri el a minimális gumiabroncsok törvényes határértékeit. Talán ez azért is van, mert tudni akarják a Cseh Köztársaságban a közúti biztonságot és növelik a minimális futófelület magasságát 4 mm-re.

Gondosan kell választanunk a gumiabroncsokat, mert minden tényleg fontos. Akár gyorsulás, fékút, autó dinamika maximális sebessége, akár autófogyasztás. Mindezek a paraméterek az autóhoz választott gumiabroncs magasságával és szélességével kapcsolatosak.

Gumiabroncs funkciók:

Száraz felületen, ha szélesebb gumiabroncs van, annál gyorsabban fékez, mert a féktávolság rövidebb, mint néhány méter a keskeny gumiabroncsokhoz képest. Egy másik helyzet a nedves felületek fékezésénél, ahol ezek a gumiabroncsok kevésbé hatékonyak, mint a szűkebb gumiabroncsok. Ez főként annak a ténynek köszönhető, hogy egy széles gumiabroncsnak több vizet kell hordoznia, ami nagyobb problémát jelent. Ezért fennáll a veszélye annak, hogy a vízsebességet nagyobb sebességgel halad át a pocsolyákon, míg a kopott széles gumiabroncsok megnövelik az aquaplaning kockázatát.

Nagyobb és szélesebb gumiabroncsok esetén az autófogyasztás is nő. Ezt a tényt a nagy gumiabroncsokkal és gyenge motorral rendelkező autók tükrözik. Ezekkel az autókkal akár 10-15% -kal is nyomon követhetjük a fogyasztás növekedését, de minél több motorral rendelkezel, annál többet nem fogsz elérni.

A széles gumiabroncsoknál gyengébb motorral rendelkező autók esetében előfordulhat, hogy a maximális sebesség nem annyira a szűkebbé. Ez azért van, mert a nagy sebességnél a legnagyobb járműsebesség mellett a test levegőellenállása befolyásolja a kerekek légellenállását. Minél szélesebb a gumiabroncs, annál alacsonyabb az autó sebessége. Nagyobb motorkapacitású autók esetében ez az alacsonyabb maximális sebesség elhanyagolható.

A vezetési kényelem egy másik tényező. A normál utakon szélesebb gumiabroncsok esetén a kényelem jobb. Még egyenetlen felületek és kisebb gödrök esetén is fontos, hogy minél magasabb a gumiabroncs profilja, annál jobbak a vezetési jellemzők. Ilyen felületen a magasabb profilszámú közönséges gumiabroncsok a legjobbak, mert magasságuk deformálódott a gödrökön, és jobban képes elviselni az út egyenlőtlenségeit. Ezt a profil magasságában is észreveheti. Minél magasabb a profilja és a kisebb egyenlőtlenségek, akkor nem érzi magát ugyanaz, mint amikor a gumiabroncs alacsonyabb profilú.

Ezért óvatosan kell választanunk a gumiabroncsokat, attól függően, hogy melyik felületen vagyunk, amit akarunk, vagy ha az üzemanyag-fogyasztással foglalkozunk. Így a gumiabroncsok megvásárlásakor figyelembe kell venni az összes tényezőt, hogy kiválasszuk azokat, amelyek a legjobbak számunkra. A nagy gumiabroncsok hátránya, hogy minél nagyobb az ár, annál magasabb az ára.

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *