Fojtószelep: Hogyan működik és hogyan bontja le?
A fojtószelepnek nagyon fontos szerepe van a motor levegőellátásának biztosításában, kivéve, ha azt egy másik technológia helyettesíti, amit a mai cikkben is megemlítünk. Tehát ma a benzinben fojtószelepről beszélünk, de a dízelmotorokról is, és arról is, hogy hogyan jelenik meg a hiba. Ha van egy fojtószelepe a motorban, olvassa el többet a szerepéről, hanem arról is, hogyan lehet elkerülni a problémákat.
Fojtószelep:
A gyújtású motoroknál a fojtószelep a motor csúszkájában található, és a gázpedálhoz van csatlakoztatva. A gázpedál mechanikusan vagy elektronikusan csatlakozik. A gázpedál lenyomásával a fedél ennek megfelelően nyitható. Természetesen, ha csak belépsz, a fedél nem fog teljesen kinyílni.
Ez a fedél, ahogyan azt a bevezetőben írtuk, valamivel helyettesíthető. Ez egy változó szelep időzítő rendszer. Ilyen rendszereket ismertek például a BMW Valvetronic vagy a Toyota a Valvematic néven.
Összehasonlításképpen számos különbség van a fojtószelep és a változó szelep időzítő rendszer között. Természetesen a változó szelep időzítő rendszer előnyösebb, mert az ezzel a rendszerrel felszerelt motor alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással és nagyobb teljesítménygel rendelkezik. Egy másik előny az áramlási ellenállás csökkentése a szívóvezetékben alacsony motorterhelés esetén.
A fojtószelep működtethető:

Elektronikusan:
Az elektronikusan vezérelt fojtószelep vezérli a vezérlőegységet. Ez kap egy jelet az elektromos gyorsítóból (gázpedál), ahol a vezérlő egység feldolgozza a jelet, és visszacsatoló jelet küld a fojtószelepnek, hány fokot forog vagy nyit. Minél kisebb a szög a padló és a gázpedál között, annál nagyobb a fojtószelep. Ha azonban elindítja és elengedi a motort üresjáratban, a vezérlőegység üresjáratban tartja a motort, majd az üresjárati csappantyú pozíciója aktiválódik.
Mechanikusan:
A mechanikusan vezérelt fojtószelep hatékonyabb, mivel a gázpedál azonnal reagál. A gázpedálról a mozgatható mechanizmushoz csatlakoztatott kábel vezeti a csappantyút, és így a gázpedál lenyomása után a motor azonnal reagál.
A fojtószelep a következőket tartalmazza:
- mechanikusan vagy elektronikusan vezérelt forgó partíció
- üresjárati kapcsoló
- egy potenciométer, amely tájékoztatja a vezérlőegységet a csappantyú helyzetéről
- egy rugószerkezet, amely leválasztáskor a fojtószelepet az eredeti helyzetébe állítja
- léptetőmotor (csak elektronikusan vezérelt szárny)
A mechanikus vagy elektronikus fojtószelepek egyike sem olyan összetevő, amely túléli az autót, így a jármű használata közben rosszul lehet. Mechanikus fedél esetén rendszerint probléma van a szén eltömődött szárnyában, vagy egy laza kábellel, amellyel a fedél a gázpedálon keresztül vezérelhető. Az elektronikus csappantyú elektronikája azonban károsodhat.
Fojtószelep meghibásodása:

- szabálytalan működés
- a motor fordulatszámának változtatásával
- a motor kikapcsolása
- megvilágított motorfény
- a motor fordulatszámának változtatásával
- Rossz kezdetek
3 lehetőség van a fojtószelep problémájának kiküszöbölésére. Az első és a legrosszabb a rossz vagy sérült fojtószelep. Ebben az esetben nincs más választása, mint a szívócső szétszerelése, és a fedél cseréje egy új vagy másik azonos autóból. Egy másik lehetőség az, hogy szétszerelje a szívócsatornát és tisztítsa meg a szárnyat egy tisztítószerrel. Van még egy lehetőség a lustiestek számára is, és ez az, hogy a fojtószelep megtisztítja a szívócsatorna szétszerelése nélkül, amikor a motor indításakor a takarót a csappantyú testére alkalmazza.
Lehet-e elkerülni a fent említett problémákat?
Alapvetően nem lehet. A csappantyú rendszeres tisztítása megakadályozhatja a szennyeződések eltömődését. Nem mindig lehetséges, hogy megakadályozzák a fojtószelep eltömődését, így még ebben a rendszeres tisztításban sem kell elkerülni az összes fojtószelep problémát.
Dízel fojtószelep:
Dízelmotorok esetében a fojtószelepnek van egy másik feladata is, amely a motor simább leállítása. A dízelmotor kikapcsolt állapotában a fedél lezáródik, és így megakadályozza a levegő belépését a hengerekbe, így a motor kikapcsolása után nem szakad el.
A fojtószelep meghibásodása akkor is előfordul, ha a dízelmotor fut, és azt mutatja:
- öngyulladás a motor leállítása után
- megvilágított motorfény
A dízelmotoros fojtószelep meghibásodásakor ugyanez érvényes, mint a benzinmotor esetében. Tisztítsa meg a fedelet vagy cserélje ki. Nos, miközben ezt csináljuk, a következő pont, amit meg tudunk javítani, az, hogy az autót a szolgálatba helyezzük, változtassuk meg, de az otthoni csere nem sokba kerül, és megtanulhat valamit, ha először csinálsz.
Nézzen meg egy rövid videót arról, hogyan tisztítsa meg a fojtószelepet: