Fekete kipufogó füst: probléma vagy csak egy “lambda” szimbólum?

Fekete kipufogó füst:

Ha 100 autóstól kérdezzük, hogy láttak-e egy kocsit a kipufogóból származó fekete füstvel, legalább 90 ember válaszolna pozitívan. De mi van a jelenség mögött, és miért jelenhetnek meg a kipufogócsőből származó fekete füst a TDI motorral nem felszerelt autókban is? Nézzük meg közelebbről ezt a problémát.

Az autó kipufogógázából sugárzó fekete füst egyértelműen jelzi, hogy a motor túl nagy mennyiségű keveréket éget el. Amikor gazdag keverékről beszélünk, olyan keveréket értünk, amely kevesebb levegőt tartalmaz, mint amennyi az üzemanyag megfelelő égetéséhez szükséges. Olyan keverék, amely túlságosan rossz a levegőben vagy túl sok üzemanyagban van. Ha a motor gazdag keveréket éget, azt jelenti, hogy több üzemanyagot szállítanak a motorhengerekbe, mint egy bizonyos levegő arány esetén, és ez okozza a tökéletlen égést, és fekete füstöt tartalmaz, amely több koromot tartalmaz.

Csak két meghibásodás álhat emögött, pontosabban egy üzemanyag-rendszer meghibásodása vagy egy levegőellátási probléma lehet, hogy a kipufogógáz-füstöt kísérő gazdag keveréket éget. Mivel azonban mindannyian tudjuk, hogy mennyi üzemanyag-összetevő és a beszívó rendszer van, úgy gondolhatjuk, hogy több összetevőt is azonnal hibáztathatunk. Nézzük meg őket.

A külső gyújtású (benzin) motorral:

– lambda szonda hiba

– szivárgó szívócső

– a légtömeg meghibásodása

– túlzottan eltömődött légszűrő

– áramló befecskendezők

– a nagynyomású üzemanyag-szivattyú meghibásodása

Dízelmotor esetén:

– a nagynyomású üzemanyag-szivattyú meghibásodása

– a légtömeg meghibásodása

– áramló befecskendezők

– túlzottan eltömődött légszűrő

A gazdag keverék égetését azonban nem mindig csak a kipufogóbol származó fekete füst adja. A kipufogógázból származó fekete füst csak vizuális jelenség, amelyhez többek között a magas üzemanyag-fogyasztás, a nehéz kezdetek vagy a teljesítményvesztés jár.

Technikai szempontból azonban jó hír, hogy a gazdag keverék rövid távú elégetése nem károsíthatja jelentősen a motort. Hosszú távon azonban a gazdag keverék elégetése súlyos technikai hibákat vagy más problémákat okoz. Ezért a legjobb megoldás erre a problémára. Ezzel elkerülhető a további javítások, amelyek jelentősen drágábbak lehetnek, mint az eredeti javítás.

Fekete kipufogógáz és emisszió:

A kipufogógázból származó fekete füst nem csak vizuális probléma, hanem technikai és káros is. Amikor az egészségről beszélünk, ez a füst megnövekedett mennyiségű kártevő koromot tartalmaz, amely rákkeltő, és légzésünk és tüdőnk légzése van.

Ez azonban nem csak egészségügyi probléma. A fekete füstben lévő korom megnövekedett mennyisége is belép a motorolajba, ami a dugattyúgyűrűk gyorsabb lebomlását és későbbi karbonizálását eredményezi, eltömődik a kenőcsatornák és az olajszűrő, amelyen keresztül a motorolaj az olajteknőből a kenési helyekre áramlik. A rendkívül romlott motorolaj eredménye a kenés hiánya, ami a motor egyes részeinek nagyobb kopását és következésképpen a motor behatolását eredményezi.

Tehát a kipufogócsőből származó fekete füst minden autó mögött, nemcsak a TDI-hez, mint sokan gondolják. Ez a füstszín minden olyan autó mögött jelenik meg, amely túlzottan gazdag keveréket éget.

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *