EGR szelep: Hogyan működik és mi történik, ha nem működik?
Mi az EGR szelep? Ezzel a nagyon gyakran feltett kérdéssel tudatlan autósokról szinte minden nap találkozhatunk az autófórumokon. Az EGR szelep a kipufogógáz visszavezetés rövidítése, ami a kipufogógáz visszavezetését jelenti. Röviden tehát azt mondhatjuk, hogy ez egy ökológiai „csípés”, amely csökkenti az égésű motorok által kibocsátott kipufogógáz-kibocsátás mennyiségét. De tényleg működik? Írjunk valamit erről az eszközről.
EGR szelep funkció:
Az EGR-szelep azon a elven alapszik, hogy a kipufogógázok egy részét visszavezetik a motor égési kamrájába. A készülékkel felszerelt gépkocsikban vagy motorjaikban a szívó- és kipufogócsövek összekapcsolódnak, így az EGR-szelep bezárja ezt a kapcsolatot a csövek között. Miután az EGR-szelep kinyílik, a kipufogógáz belép a szívócsatornába, amelyet összekeverünk az újonnan szívott keverékkel / levegővel a hengerbe.
A kipufogógázok és a keverék / levegő összekeverése az oxigéntartalom végső soron az égéstérben kisebb lesz. Ez a teljesítmény szempontjából nem kívánatos, de ez a jelenség nagyon kedvező a kipufogógáz-kibocsátás csökkentésére. Valójában a levegő keverése a kipufogógázzal csökkenti az égési hőmérsékletet, ami a nitrogén-oxidok képződésének csökkenéséhez vezet. Ezzel ellentétben a magas égési hőmérséklet az ellenkezőjét eredményezi, és ennélfogva a kipufogógázban nagyobb nitrogén-oxid termelést eredményez.
Azok számára, akik nem értik ezt a magyarázatot, részletesebben leírjuk. A kipufogógáz egy része kétszer halad át az égési folyamaton. Az égés után ez nem ég újra. Az eredmény kevesebb oxigént jelent az égéshez, és – amint azt már az általános iskolai fizikából tudjuk – az égéshez üzemanyag, oxigén és égésgátló szükséges. Mindez akkor tartható fenn, ha a levegőt összekeverik a kipufogógázzal, de kevesebb oxigén okoz kevesebb tüzelőanyagot és ezáltal alacsonyabb égési hőmérsékletet, amelynél a nitrogén-oxidok képződése alacsonyabb.
EGR szelep motorokban:
Az EGR szelepet benzin és dízelmotorok használják. A gyújtású gyújtású motorok esetében a kipufogógáz-visszavezetés a befogadó keverék térfogatának 10-20% -a a hengerbe, és dízelmotorok esetében a kipufogógáz-visszavezetés 15-25% között van. Ez azt jelenti, hogy egy benzinmotorral a kipufogógáz 10 és 20% -a az összegyűjtött keverék teljes térfogatából visszavezet az égéstérbe az égési ciklus alatt, és 15–25% -os visszatérés az égéstérbe dízelmotorok számára.
Az EGR-szelep használatának hátrányai:
Ahogy mindannyian jól tudjuk, a kibocsátás csökkentésére jó, ha nemcsak a motor, hanem az üzemanyag-fogyasztás és a teljesítmény is jó.
– a recirkulált kipufogógáz aránya csökkenti a motor teljesítményét (kevesebb levegő, kevesebb üzemanyag, alacsonyabb égési hőmérséklet = kevesebb mechanikai munka)
– a szívócső idővel eltömődik a kipufogógázokból származó szilárd részecskékkel (szén), ezáltal jelentősen csökkentve a hengerek beszívott levegőmennyiségét
A visszavezetett kipufogógáz mennyiségét az EGR szelepen keresztül a beszívott levegő mennyisége, a motor fordulatszáma és az injektált tüzelőanyag mennyisége határozza meg. A kipufogógáz-visszavezetés csak 50 ° C feletti motorhőmérsékleten aktív. Emellett 3000 fordulat / percnél nagyobb sebességnél az EGR-szelep inaktív és így nincs kipufogógáz-visszavezetés, mivel ezeknél a sebességeknél előnyösebb a kibocsátás. Ez azonban csak az első egykörös Egr szeleprendszerekre vonatkozik. A szigorúbb euró-kibocsátási szabványok megérkezésekor azonban a kétkörös EGR-szeleprendszereket hajtották végre, amelyek minden motormódban működnek, függetlenül a motor hőmérsékletétől vagy sebességétől.
Kétkörös EGR szeleprendszer:
A szigorú Euro 5 és 6 emissziós szabványoknak megfelelő modern motorok kettős áramkörű kipufogógáz-recirkulációs rendszert használnak, amely egy nagynyomású és alacsony nyomású kipufogógáz-visszavezető rendszerből áll.
1. Nagynyomású visszatérő rendszer
Nagynyomású kipufogógáz-visszavezető rendszerben a gázokat közvetlenül a kipufogócsatornából veszik, és hűtés nélkül vezetik a szívócsatornába. Az ilyen forró kipufogógázokat a szívócsatornán átáramló frissen szívott levegővel keverik és melegítik. A rendszer eredményeként a katalizátor, a részecskeszűrő, de maga a motor is gyorsabban felmelegszik. Ez a rendszer azonban csak akkor aktív, ha a motor hideg.
2. Alacsony nyomású visszatérő rendszer
Alacsony nyomású kipufogógáz-visszavezető rendszerben a gázokat a szemcsés szűrőből lefelé gyűjtik, ami azt jelenti, hogy ezek nem tartalmaznak koromot. A füstgáz így tisztább, és a szívócsatorna kopása jelentősen csökken. A kipufogógázokat a szennyeződésektől eltekintve egy kipufogógáz-hűtő hűti, mielőtt visszatér a szívócsatornába. Ez a rendszer akkor indul el, ha a nagynyomású rendszer ki van kapcsolva.
Eltömődött EGR-szelep:

Amint már említettük, ez az ökológiai játék néha több problémát okozhat, mint a jó. Ha az EGR-szelep eltömődik, ez befolyásolja a motor teljes működését. Hogyan történik ez?
Az egyáramú EGR szeleprendszeren keresztül visszavezetett kipufogógázokat visszavezetjük a szívócsatornába, anélkül, hogy katalizátorral és részecskeszűrővel tisztítanák. Az ilyen kipufogógázok nagyon gyorsan elzárják a szénet, nemcsak az EGR szelepet, hanem a teljes szívócsatornát is, ami a motor légáramának csökkenéséhez vezet. Végül az eltömődött szívóvezeték és az EGR szelep a következőket eredményezi:
– túlzott füst
– motoros szakadás gyorsuláskor
– a részecskeszűrő gyorsabb eltömődése
– rossz motorindítás
– a nitrogén-oxid és a szénhidrogén-termelés növelése
– a motor világít
– a motor elfojtja és csökkent teljesítményével (a szívócsatornában levő vastag szénréteg miatt nincs elegendő levegő a palackokban)
Mindezek a problémák azonban elkerülhetők az EGR szelep rendszeres karbantartásával és tisztításával a szén-dioxid-lerakódásokból.
Az EGR szelep problémája megoldható:
Ha a fent említett problémák közül néhányat már érintett, csak három lehetőség van a probléma megoldására. Az eltömődött EGR-szelep problémája megoldódik:
Az EGR szelep cseréje
Ez a szelep új cseréjével és a motorvezérlő egység programozásával áll. Azonban ez a helyettesítés nem a legolcsóbb, és ha lehetősége van az EGR-szelep problémájának más módon történő megoldására, akkor a másik két opciót kell választania.
Az EGR szelep tisztítása
Az EGR-szelep tisztítása maga a szétszerelt szelepben van, amelyet ezután egy ultrahangos tisztítóba helyeznek, amely minden folyadékkal tisztítja az összes lerakódást és szennyeződést. Ez a tisztítás nagyon szelíd, mert nem okoz mechanikai feszültséget, és így nem károsítja az EGR-szelepet. Ugyanakkor a szelepet otthon is tisztíthatja különféle speciális tisztítószerek segítségével, amelyek lebontják a szén-dioxid-lerakódásokat. Semmilyen körülmények között nem ajánlott a szelepet drótkefével, csavarhúzóval vagy más hasonló tárgyakkal tisztítani, amelyek mechanikusan károsíthatják a szelepet.
Vakító EGR szelep
A régebbi típusú autók esetében az EGR-szelepet egyszerűen mechanikusan meg kell akasztani egy fémbetéttel. Újabb motorok esetén a szelepet a motorvezérlő egységen keresztül ki kell kapcsolni.
Sok vélemény van arról, hogy mi történik a motorral, miután a szelep vak volt. Az autósok egyik oldala dicséri az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és a magasabb teljesítményt, míg a másik oldalon a motor lassabb felmelegedését kritizálja. Mindkét oldal jobb, bár a motor lassabb fűtése vitatható. Ez csak alacsony hőmérsékleten érezhető, és a motor bemelegítésének különbsége csak néhány perc (2-5 perc).
A nagy előny az is, hogy miután az EGR-szelep vak volt, áthalad a kibocsátáscsökkentés, és ezért az új szelep megvásárlása felesleges pénztárcsa. Az a tény, hogy egy megfelelően működő EGR-szelep csökkentheti a nitrogén-oxid képződését, szintén irónia, de a szilárdanyag-képződés mennyisége ezzel az eljárással nő. És éppen az elmúlt években az autógyártók igyekeztek csökkenteni a szilárdanyag-termelés mennyiségét.
Az EGR szelep működésének rövid videofelvétele: