Légköri motor: Nézzük meg annak előnyeit és hátrányait

A légköri motort nem terhelt motornak, vagy légköri töltéssel rendelkező motornak is nevezik. Amikor a légköri motorról beszélünk, olyan motort értünk, amely ugyanolyan légköri nyomáson működik, mint az a hely, ahol a helyszínen található. Technikailag ez egy dugattyús égésű motor, amely a hőenergiát mechanikai munkává alakítja át, míg ebben a motorban a hőenergiát a tüzelőanyag égetéssel történő hővé alakításával érik el. Az üzemanyag égésekor a motor hőmérséklete és a nyomás emelkedik, és ez a megnövekedett nyomás a munkadarabnak, azaz a keveréknek a motor dugattyúira hat. Ezután a hőenergiát mechanikai munkává alakítják. De nézzük meg, hogyan működik ez a motor.

Hogyan működik a légköri motor:

A légköri motor funkció nagyon egyszerű. Amikor a dugattyú az alsó holtpontra mozog, a szívószelepek nyitva vannak, hogy a szükséges mennyiségű levegőt lehessen húzni az égéstérbe. Azonban, amint már említettük, a légköri motor ugyanolyan légköri nyomáson működik, mint az a helyén, ahol található. Ez azt jelenti, hogy annyi levegőt szívunk be a hengerbe, mint a hengerben, cm3-ben. Röviden, és egyszerűen fogalmazva, a 300 cm3-es henger csak ezt a térfogatú levegőt vonzza, amelyet ezután összekeverünk az üzemanyaggal. Ez azonban nem teljesen igaz, de a teljes laikus könnyen megértheti ezt a fokozatos magyarázatot.

Valójában 300 cm3 levegőt sohasem húzunk a hengerbe, hanem a henger térfogatának 50-90% -át. A hengerterület egy része üzemanyaggal, az előző motorkerékpárból származó kipufogógázzal van feltöltve, és nem is szabad elfelejtenünk a szivattyúk veszteségeit. Elmagyarázza, hogy miért nem jut be ugyanaz a levegőmennyiség, mint a teljes térfogat, a motor hatékonysága.

Térfogathatékonyság:

A motor térfogati hatékonysága kifejezi a motor azon képességét, hogy a hengereket friss keverékkel töltse ki, és valójában a hengerbe húzott keverékmennyiség és elméletileg a hengerbe beömlött keverék aránya szivattyúk veszteség nélkül.

A közönséges értelemben a térfogati hatékonyság a hengerben maradó friss töltés tényleges mennyiségének aránya, amikor a szívószelep zárva van, és a henger kitöltésének elméletileg lehetséges mennyiségének aránya a henger elmozdulásának megfelelően.

A légköri motor térfogathatékonysága:

A légköri motor légköri hatékonysága a motor típusától és a motor fordulatszámától függően 50% és 90% között változik. Bizonyos sebességeken azonban a légköri motor eléri a maximális térfogati hatékonyságát, míg térfogati hatékonysága csökken a sebesség növekedésekor vagy csökkenésekor. A motor hatásfokát úgy állítják be, hogy mennyi ideig nyitva van a szívószelep.

A légköri motor előnyei:

– a motor kevesebb alkatrészből áll (a turbófeltöltővel összehasonlítva), ami tévedhet.

– olcsóbb alkatrészek, például gyertyák, olaj, szűrők, generátor, akkumulátor, valamint a komponensek nagy száma, amelyek a turbófeltöltő motor lényeges részét képezik

A légköri motor hátrányai:

– a teljesítmény elérése érdekében a motort nagy sebességgel kell hajtani, növelve az üzemanyag-fogyasztást

– ugyanazon elmozdulás és alkalmazott technológia fenntartása mellett a légköri motor kevesebb energiát ér el, mint a turbófeltöltő motor

– növekvő magasságban a motor teljesítménye csökken az alacsonyabb nyomás és így a kisebb levegő sűrűség miatt.

Nézzen meg egy rövid videót, hogy hogyan működik a légköri motor:

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *