Hengerfejbeállítás: Mi a cél a hengerfej beállítása?

A hengerfej beállítása az egyik leggyakoribb és legnépszerűbb motormódosítás. Ugyanakkor ez az egyik technikailag legigényesebb módja a motor teljesítményének növelésére, és nem javasoljuk, hogy otthon végezze el a garázsban vagy a műhelyben, különösen, ha nincs megfelelő eszköze, tartozéka és ismerete.

 Tehát ebben a technikai cikkben arról fogunk írni, hogy egy ilyen hengerfejbeállítás hogyan megy, amit követ, hogy kövesse és mit tegyen. Mielőtt azonban a cikkhez fordulnánk, szeretnénk rámutatni, hogy ez a cikk csak tájékoztató jellegű arról, hogy a hengerfej beállítása hogyan történik, és ez nem feltétlenül egy átfogó útmutató, amellyel ezt a beállítást elvégezheti. vezetni.

Az eddigi cikkünkben (link) már írtunk a hengerfejről. Ebben a cikkben azonban kizárólag a hengerfej funkcióinak leírására, vagy a hengerfej és annak alkatrészeinek és összetevőinek megmagyarázására összpontosítottunk. Azok számára, akik semmit sem tudnak, vagy nagyon keveset tudnak a hengerfejről és annak funkciójáról, javasoljuk, hogy tartsanak egy pillanatot, hogy olvassák el és olvassák el a cikket a hengerfej funkciójáról, hogy megkönnyítsék a cikk megértését.

Hengerfej és alkatrészek beállítása:

A hengerfej beállítása nemcsak magának a fejnek a beállításához kapcsolódik, hanem annak összetevőinek vagy az ahhoz kapcsolódó egyéb részek módosításához is. Ily módon a következőket teheti:

– A hengerfej csökkentése

– Cserélje ki a hengerfej tömítését alacsonyabbra

– A szívó- és kipufogónyílások nagyítása és polírozása a hengerfejben

– A szelepülések növelése

– A szívó- és kipufogószelepek beállítása

Hengerfej-leeresztés és tömítések:

A hengerfej egyik leggyakoribb módosítása a hengerfej csökkentése és tömítése. Ily módon lehetséges a motor teljesítményének növelése a henger nyomásának növelésével. Ez azt jelenti, hogy ha a hengerfejet leeresztik, vagy az alsó tömítés alatta van, annál nagyobb a kompressziós arány, és minél magasabb a henger nyomása. A tömörítési arány azonban többféleképpen növelhető, nemcsak az említett két módon. Például:

– a hengerfej leengedése

– a tömítés leengedése a hengerfej alatt

– a motorblokk leengedésével

– a dugattyú magasságának megváltoztatása vagy a dugattyúk cseréje

– a hosszabb összekötő rudak összekötő rúdjainak cseréje

A mai cikkben azonban csak az első két említett változtatás foglal el minket. Más módosításokról más cikkekben külön-külön írunk. Tehát tegyük meg.

Alacsonyabb hengerfejtömítés:

A tömörítési arány enyhébbé válik a hengerfej tömítésének csökkentése vagy az alsó tömítéssel való kicserélése. Azonban az alsó hengerfejtömítés nem nyújt semmilyen szélsőséges teljesítménynövekedést, mivel csak néhány tized milliméterrel csökkenthető. Mint ilyen, ez a kezelés nem szükséges, de más kezelésekkel kombinálva nagyon hatékony, kevésbé igényes és szelídebb, mint maga a hengerfej csökkentése.

Hengerfej leengedése:

Sokkal hatékonyabb, de sokkal bonyolultabb és veszélyesebb a hengerfej csökkentése. Emiatt fennáll annak a veszélye, hogy a dugattyúk szelepei összeállnak, ha a fej túl alacsony. Ebben az esetben az egész motort megsemmisítenék, és nemcsak a pénzköltségek tönkremennének, hanem meglehetősen drága motorjavítást is keresne, ha nem cseréli ki a teljes motort.  

Viszont térjünk vissza a hengerfej csökkentéséhez. A hengerfej csökkentése nem történik fájlokkal, sarokcsiszolókkal (úgynevezett flexekkel) vagy hasonló eszközökkel, ahogyan sok hozzáadott “mester” garázs van a fórumokon.

A hengerfej redukciója az esztergán történik, mivel annak teljes csapágyfelülete minimális eltérés nélkül egyenletesen csökkenthető. De mennyi csökken a hengerfej? Ez a szám meglepheti Önt, de ez nem olyan szám, amely megmondja a különböző “mesterek” hangolását a fórumokon. A fej kb. 1-2 mm-rel csökken, de minden a motor típusától függ. Tehát ez nem centiméter, hanem csak egy milliméter, és a legtöbb esetben 2 milliméteres határérték, amikor fennáll a dugattyús szelepekkel való ütközés veszélye. Egy ilyen módosítás után a teljesítménynövekedés már igazán érezhető, a motor nagyobb tömörítési arányt biztosít a nagyobb forgatónyomaték és könnyebben fordítható.

A hengerfej-szívó- és kipufogónyílások nagyítása és polírozása:

Ha valaha is volt lehetősége az eltávolított hengerfej ellenőrzésére, előfordulhat, hogy különböző lyukakat és csatornákat észlelt rajta. Ezeket a nyílásokat szívó- és kipufogónyílásoknak nevezik, és felületük durva és pontatlan alakú. Ezeknek a csatornáknak a felülete nagy szivattyúzási veszteségeket okoz, amikor a henger tartalmát szívjuk be és ki. E veszteségek csökkentése érdekében szükséges ezeket a csatornákat polírozni és alakjukat megváltoztatni, vagy esetleg növelni az átmérőjüket.

A motorhengerfej beömlő- és kipufogónyílásainak átmérője azonban csak néhány milliméterrel növelhető, ami önmagában szinte semmit nem hoz, de a hengerfej további beállításai mellett a motor vagy a motor teljesítménye biztosan előnyös lesz. A hengerfej ilyen beállításának egy másik előnye, hogy nemcsak a szivattyúk veszteségeinek csökkenése, hanem a motor térfogati (töltési) hatékonyságának növekedése is.

Motor hatékonysága:

De mi a mennyiségi hatékonyság? A motor térfogati hatékonysága egyszerűen a motorhengerbe húzott keverék mennyisége és a motorhengerbe veszteség nélkül befogott keverék elméleti mennyisége közötti arány. A légköri motor átlagos hatékonysága átlagosan 50% és 90% között mozog, elérve a maximális sebességet bizonyos sebességeken, és csökkenti a töltési hatékonyságot, amikor a motor fordulatszámát tovább növeli vagy csökkenti. A motor a maximális térfogathatékonyság mellett is maximális nyomatékot ér el, és az ideális motorfordulatszám ezen a területen is megtalálható.

A hengerfej adaptált szívó- és kipufogónyílása így növeli a hengerekbe szállított keverék mennyiségét, valamint a hengerekből kibocsátott füstgáz mennyiségét, ezáltal növelve a motor teljesítményét és nyomatékát. A hengerfej szívó- és kipufogónyílásait elektronikus darálóval vagy marószerszámmal végezzük.

Szelepnyitó bővítés:

A szelepülések növelésével vagy a szelepek beállításával ismét csökkentjük a szivattyúk veszteségeit és növeljük a motor töltési hatékonyságát. Ugyanakkor ugyanez a szabály érvényes a szelepülések átmérőjének növelésére, valamint a hengerfej szívó- és kipufogónyílásainak kiterjesztésére.

Szelepbeállítás:

Maguk a szívó- és kipufogószelepek módosítása az, hogy a szár és a szelepfej polírozott, és a szeleplemez szélei lekerekítettek. A szelepeket eszterga vagy csiszológépen állítják be.

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *