Katalizátor: Mit szolgál és hogyan nem pusztítja el?

A katalizátor manapság nagyon szükséges komponens, különösen a kibocsátás-szabályozás szigorításában. Ezt május 15-e óta meghúzták, és ezért néhány szót is meg kell mondanunk erről az eszközről, hogy mit szolgál, és miért van szükségünk arra, hogy ez a kibocsátáscsökkentés több, mint a visszapillantó tükör köré csomagolt kereszt.

A katalizátor olyan eszköz, amely a kipufogócsőben, minden autóban tárolódik, így a gyárban tárolódik, és feladata a káros kipufogógázok kezelése, hogy a lehető legkevesebb veszélyes alkatrészt, azaz kipufogógázokat vagy kibocsátásokat tartalmazzák. A katalizátort hengeres alakjának megfelelően több csatornával ismerjük fel. A kerámiát elsősorban a gyártásához használják. A katalizátor felülete a típusától függően katalitikus anyagot is tartalmazhat, ami a legkisebb méretekben a legnagyobb munkaterületet jelenti.

A katalizátorok elosztása kémiai reakciók alapján

A katalizátorok azonban nem egyformák, és a folyamatban levő reakció szerint 3 típus van:

  1. Oxidációs katalizátor.

Ezt a típusú katalizátort dízelmotorok használják. Annak ellenére, hogy túlzott levegővel dolgoznak, a gazdag keveréket a munkájuk során égetik, mert a porlasztott dízel cseppjei mikroszkóposan nagyok lehetnek. Ezt a katalizátort úgy tervezték, hogy csökkentse a káros anyagokat, de még a nagy katalizátor hőmérsékleten is, a szilárd részecskék még mindig elégetnek a kipufogógázban felesleges oxigénnel. Egy ilyen égésnél a részecskeméret csökken, vagy a mikrorészecskék teljesen égnek.

  • Háromutas katalizátor

Ez a fajta aktivitás egy anyag, katalizátor jelenlétét használja. Bár ez nem változik a kémiai reakció során, nagyban befolyásolja az égési sebességet. Így a felületén katalitikus anyag van, amely megfelelő hőmérsékleten lehetővé teszi kémiai reakció kialakulását, ahol az oxidálószerek, redukálószerek és szén-dioxid alkalmasak a víz és szén-dioxid képződésére. Az ilyen típusú katalizátorokat benzinmotorokhoz használják, de ezeknek a motoroknak meg kell felelniük bizonyos feltételeknek. Először is, a keverék mennyiségével és λ = 1 sztöchiometrikus arányú munkavégzéssel kell szabályozni őket. Továbbá homogén keverékkel kell dolgozniuk, amelyet egy könnyen felszívódó üzemanyag képez. Tehát a felesleges levegő-együttható mikroszinten tartható. A lambda szonda nagyon fontos szerepét azonban nem szabad elfelejteni, mivel a katalizátor hibás működésében nem működik.

  • Redukciós katalizátor

Ezt a típusú katalizátort dízel- és szikragyújtású motorokban használják, de közvetlen befecskendezéssel kell ellátni.

A katalizátor azonban nem egy olyan autó része, amely minden egyes darabot túlél. Tehát úgy érzi, hogy csak rosszul megy, károsítja az autóját, és figyelmezteti. Leggyakrabban a motor jelzőlámpáján találjuk, így ha az autónak van egy második, lambda szonda is. Az idősebb autók nem rendelkeznek ilyen kényelemmel, és károsodott katalizátort észlelhet, amikor észrevesz egy autó hibáját. A gépkocsi indításával, a nagyobb üzemanyag-fogyasztással, a rossz dinamikával és még sok más problémával jelezhetjük, hogy valami baj van a katalizátorral. De még a mechanika számára is nehéz lenne ezeket a tüneteket észlelni, ami valójában nem helyes, mert lehet, hogy ez egy másik millió dolog.

A katalizátor nem egy nagyon olcsó dolog, így nem akarod nagyon hiányozni. Nem mindig a te hibád van, és van néhány dolog, ami károsíthatja a katalizátort. Sajnos, sokan, amikor nem tudnak elindítani, tolják be az autót. Ez azonban végzetes lehet a katalizátor számára, mert kipufogógázokat kap az égetlen tüzelőanyaggal együtt, és úgy véli, hogy az autó elindítása után a katalizátor nem gyullad ki. De akkor is megsérülhet, ha az ólommentes benzint feltölti, vagyis az alacsony minőségű üzemanyagot, vagy akár nagy olajszivárgást okoz a motor égéstérében.

A katalizátor anyagától függően ismerünk:

  1. Fémkatalizátorok

Ezek a katalizátorok fémből készült betétekkel rendelkeznek, és nem érzékenyek a mechanikai sérülésekre a kerámiahoz képest. Így a sérülés veszélye nem nagy, még akkor is, ha a motor rosszul működik, pl. Ezt a típust benzinmotorokkal, dízelmotorokkal, valamint LPG- vagy CNG-motorokkal lehet használni.

2. Kerámia katalizátorok

Az ilyen típusú katalizátorok alacsonyabb ára nagyszerű vonzereje azok megvásárlására. Bélésük kerámiából készül, ezért sokkal érzékenyebbek, nem csak mechanikusak, hanem vegyi anyagok is. A kipufogócsőben lévő felesleges tüzelőanyag felemeli őket. A kerámia katalizátorokat csak benzinüzemű járművekben szabad használni, még LPG és CNG hajtások esetében sem.

Az optimális katalizátor üzemi hőmérséklete 400 ° C. alacsony hőmérsékleten a katalizátor nem működik megfelelően és így alacsony hatékonysággal rendelkezik. A 400 ° C-os üzemi hőmérsékletre melegítve azonban a szulfátok képződnek. Ez azonban elkerülhető, és a katalizátor indítási ideje a szokásos üzemi értékre csökken. Az első lehetőség a katalizátor elektromos fűtése. A másik lehetőség két katalizátor használata. A kisebb indító katalizátor a motor közelében található, ahol sokkal gyorsabban jut el a kipufogógázból, és amint a folyamat katalizátort az optimális hőmérsékletre melegítik, az indítómotort lekapcsolják a szükségtelen megsemmisítés elkerülése érdekében nehéz terheléseknél.

Így a katalizátor egy kibocsátáscsökkentő eszköz, így az autója a legkevésbé káros anyagokat termeli a környezetben. Ez az összetevő nagyon fontos, mert a káros gázok felesleges eltávolítása nemcsak a környezetet, hanem az összes ember egészségét is elpusztítja.

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *