Fékbetétek: Az autó szerves része

A fékbetéteket egy fékrendszerben használják, amelyet lemezféknek neveznek. A fékrendszer nagyon fontos és szerves része az autónak. Fontos elkezdeni, de aztán valahogy kell fékeznie. Ezt segíti a fékpedál, amelyre a fékrendszer reagál. Ezt a rendszert két részre – lemezfékre és dobfékre – osztottuk. Mindegyiknek saját előnye és hátránya van, de ma a lemezfékeket, pontosabban a fékbetéteket fogjuk nézni.

De először mondjuk meg, hogyan működik a lemez. Amikor a fékpedált lenyomják, a fékfolyadék a csövön át áramlik a fékekre, ezáltal nyomást hozva. Ez a folyadék, amikor eléri a féknyereget, amelyben egy vagy több dugattyú elmozdul. Az extrudált dugattyúk a fékbetétekkel szemben állnak, amelyek között a féktárcsa el van helyezve, és a préselt lemezek elkezdenek dörzsölni a lemezt. A fékezési elv tehát a mozgás (kinetikus) energia hőre történő átalakításával áll, súrlódási szegmensekkel.

Sokan nem fordítanak nagy figyelmet a fékszegmensre; De szükséges esetekben meg kell állítanunk, vagy csak meg kell állítanunk a fékezés útján, hogy elkerüljünk valami rosszabbat, például amikor néhány állat belép az utadba, ne add fel a babát a városban. Ilyen esetekben azonban azok, akik nem fordítanak nagy figyelmet a fékekre, általában nehezebben fékeznek, ha fékeik nem reagálnak a nagy terhelésekre. A legtöbb fék csak abban az esetben fordul elő, ha egy új autót vásárol, és egy hivatalos szervizbe megy, hogy tartsa távol a garanciát. Itt általában a mechanikát írják fel, miután hány kilométerrel kell szabályozni vagy kicserélni a fékeket, és sok új autónak nincs problémája.

Ugyanakkor nagyobb figyelmet kell fordítani a fékbetétekre, mivel azok nem tartják meg a féktárcsát. Senki nem tudja megmondani, hogy a fékbetétek mennyi ideig tartanak számodra, de ez körülbelül 50-120 ezer kilométer, de ez egy szélsőséges eset. Természetesen attól függ, hogy milyen anyagból készülnek.

Milyenek a fékbetétek

A fékbetéteket egy hordozófelület képezi, amelyre a súrlódó réteget alkalmazzuk. Ez a súrlódó réteg olyan anyagból áll, amely különleges tulajdonságokkal rendelkezik, hogy ellenálljon a fékteljesítménynek minden üzemi hőmérsékleten. A fékbetéteknek fékezéskor korlátozottnak kell lenniük, ami a magas hőmérsékletek miatt a súrlódási együttható megváltozását jelenti, némelyikük “elhalványulást” jelent. Az ilyen kis fékbetétekért nagy felelősség van, mert az anyagnak, amelyből a lemezek készülnek, alacsony hővezető képességgel, hosszú élettartammal kell rendelkeznie, és a fékezés során nem szabad az emberi egészségre vagy a környezetre koptatni. A fékbetéteknek is alacsony deformálhatósággal és összenyomhatósággal kell rendelkezniük, és viszonylag nagy súrlódási együtthatóval kell rendelkezniük, amelyet a terhelés alatt nem lehet változtatni.

Az 1970-es évekig az azbesztet használták a fékbetétek gyártására. Az azbesztlemezek azonban a divatból azonnal kinyíltak, miután megállapították, hogy káros hatásuk van a fékezéskor. Ily módon a gyártók kénytelenek voltak megváltoztatni a fékbetét gyártási anyagokat. Ma már ismerjük a 4 keveréket, amelyekből elkészíthetők. Mindegyik autógyártó több használható fékbetétet határoz meg egy autómodell számára, bár alakjuknak azonosnak kell lennie, de eltérő tulajdonságokkal, különböző hatásokkal és természetesen más árral. Tehát képzeljük el, hogy 4 féle fékbetét van, amelyek különböző keverékekből készülnek.

A fékbetétek felosztása

  1. Kerámia fékbetétek

Kerámiából indulunk, mert alapvetően egy új típus a fékbetétek készítéséhez, amelyek a kerámián kívül réz részecskéket is tartalmaznak, amelyek sokkal jobban ellenállnak a hőnek és a lemezek túlmelegedésnek ellenállnak. A kerámialapok jobban ellenállnak, mint mások, hosszú élettartamúak és kevesebb port képeznek. Bár fékezéskor hangot adnak, ezek biztonságosak az emberi meghallgatásra, mert nem is hallják. Az egyetlen hátránya, hogy ezt a lemezt említjük, a magas költség.

2. Fémes fékbetétek

Ez a fékbetét-összetétel a legelterjedtebb, 30-65% -os fémrészecskéket tartalmaz. Előnyük a jó nedvesítő ellenállás, és nagyon ellenállnak az agresszív fékezésnek. Hátrányuk, hogy nagyobb mennyiségű por keletkezik a fékezés során, és részben viseli a kereket.

A fékbetéteket tartalmazó fémrészecskék 65% -a nem a leginkább. Lemezeket használnak, amelyek több fémrészecskét is tartalmaznak, de csak versenyautókban használják. Ezek a korongok azonban rendkívül kopottak és túl zajosak, másrészt fékteljesítményük nagyon magas, és rendkívül magas fonási ellenállással is rendelkezik.

3. Alacsony fém fékbetétek

Ezek a fékbetétek kevesebb fémrészecskét tartalmaznak, mint a fémes fémek, és a fémrészecskék mindössze 10-30% -a. Ezek kissé lágyabbak, de olcsóbbak. Emellett zajuk sem olyan magas, mint a fémes fém, és a fékezés során nem termel annyi port. Ezeket a fékbetéteket tehergépkocsikra vagy buszokat használó fékekre használják.

4. Fém mentes fékbetétek

A múltban a nem fémes fékbetéteket szerves vagy azbesztmentes szerves fékbetéteknek is nevezték, és olyan szerves szálakból készültek, amelyek gyanta kötődnek. Ma már nem alkalmazunk ilyen termelési eljárást, hanem különböző szintetikus szálakat, például poliakrilnitrilt vagy aramid szálakat használunk. A cellulóz és a szinterezett üveg még mindig felhasználásra kerül. Ezeknek a korongoknak az az előnye, hogy a fékezés során nagyon keveset viselnek a lemezen, így a lemez élettartama jelentősen meghosszabbodik, de a lemezek élettartama nem olyan hosszú. Maguk a lemezek gyorsan elhasználódtak, különösen az összes fent említett három típus ellen. Ezekkel a lemezekkel is számíthat a fékek ékelésére, és a sportvezetés is túlmelegedhet, mert rosszul képesek megbirkózni a magasabb hőmérsékletekkel.

Még jobb fékbetétek esetén is fütyülhet. Sokan úgy gondolják, hogy a sípolás a fékek problémája. Természetesen, ha törött fékbetétek vannak, és a lemez már kissé fejlettebb állapotban van, a sípolás a fékrendszer kopását jelezheti. Még ha sportolás közben is vásárol egy igazán jó minőségű féket, senki sem tudja garantálni, hogy soha nem suttognak. De ez nem mindig jelent problémát. Ahogy a cikk elején írtuk, a fékrendszer a mozgás energiáját a hőre változtatja. Ezzel a fékezéssel enyhe rázkódás és rezgés lép fel, és ez zavaros kerékhangokat okozhat.

Ezért a fékbetétek még a legszükségesebb esetekben is biztonságos leállást biztosítanak, és nagy figyelmet kell szentelnünk nekik, mert nemcsak a válaszunktól függ, hogy jól megyünk-e. Ezért a lemezeknek nem lehetnek öregek és kiömlöttek, és ha vannak, gondolja át a korai cseréjét.

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *