Légszűrő: Mire használható, és mi az?

A légszűrő az egyik lényeges és lényeges alkatrész, amely rövid idő múlva károsíthatja a motort. Így minden tulajdonosnak nem szabad elfelejtenie rendszeres karbantartását vagy cseréjét. Vannak azonban olyan tulajdonosok, akik szó szerint köhögnek a légszűrő cseréjére. De mikor kell az autómotor légszűrőjét megváltoztatni? Erről beszélünk, de a mai cikkben a légszűrő kialakításáról is. Tehát további szükségtelen beszélgetés nélkül tegyük meg.

Légszűrő:

A légszűrő olyan eszköz, amely rögzíti a szilárd részecskéket, mint a por, a pollen, a rovarok és a hasonló szennyeződések, amelyek károsíthatják az égéstér mechanizmusát, a szelepeket vagy a motor dugattyúit. Jellemzően a levegőszűrő egy műanyag burkolatban (airbox) helyezkedik el az égésű motor szívócsatornájában, hogy megakadályozza a szennyeződések belépését az égéstérbe. Az égésű motorok leggyakrabban háromféle légszűrőt használnak, amelyek különösen papír-, pamut- és habszűrők. De mondjunk egy kicsit többet róluk.

Papír légszűrő:

A papírszűrő olyan típusú légszűrő, amely az égésű motorok alapvető és leggyakrabban használt légszűrői közé tartozik. Ez elsősorban azért van, mert ezek a szűrők hatékonyak és nagyon olcsóak. A papírszűrő azonban csak addig működik, amíg a felülete nem fedi le a port és más szennyeződéseket. Ekkor a légáram korlátozott, ami azt jelenti, hogy kevesebb levegő jut a motorba.

Hab levegőszűrő:

A hablevegő-szűrőket a múltban főként a kis fűnyírók és motoros motorok esetében használták. Valójában a habszűrő megtartja nagyobb mennyiségű szennyeződést, mint a hagyományos papírszűrő, miközben a levegőáramlás minimális. Ez a fajta légszűrő nagyon népszerű az off-road és rally autókban, ahol a porszint magas. A levegőáramlás korlátozása nélkül a habszűrőkön nagy mennyiségű szennyeződés csapódik le. Nem csoda, hogy olyan papírszűrőket találunk, amelyekre körülbelül 1 cm vastag habréteget ragasztunk, ami mindkét szűrő kombinációja és szerepe az, hogy csökkentse a motor égéstérébe behatoló szennyeződések mennyiségét.

Pamut levegőszűrő:

A papírszűrő azonban helyettesíthető egy magasabb levegőáteresztő képességgel rendelkező pamut levegőszűrővel (sportszűrővel), ami azt jelenti, hogy több levegő jut a motorba, ugyanakkor vagy hasonló szűréssel, mint a hagyományos papírszűrő. A pamut levegőszűrő hátránya azonban annak költsége, amely többszöröse a hagyományos papírszűrő árának. Ezzel ellentétben a pamut sportszűrő előnye a hosszabb élettartam (az autó teljes élettartama), de a teljesítmény enyhe növekedése is. Rendkívül hosszú élettartama miatt egy ilyen szűrő költsége 40 000 és 50 000 km között fog visszatérni. Ez a típusú légszűrő elsősorban sport-, verseny- és módosított autókat használ.

Eltömődött levegőszűrő:

Az eltömődött légszűrő rossz hatással van a motor teljesítményére és fogyasztására. Valójában a vezérlőegység beállítja az injektált üzemanyag mennyiségét az égéstérbe belépő levegő mennyiségének megfelelően. Ha azonban a levegőszűrő eltömődött, kevesebb égési levegő jut az égéstérbe, ami alacsonyabb motor teljesítményt eredményez. Ez a teljesítménycsökkenés sokszor észrevehetetlen, mert nem történik meg azonnal, és ezért sokan elfelejtik a légszűrő cseréjét.

Kérjük, vegye figyelembe, hogy ennek a szűrőnek a költsége csak néhány euró, attól függően, hogy a márka és az anyag melyből a szűrő készült, ezért ne felejtse el helyettesíteni. A legjobb megoldás azonban a légszűrő cseréje minden egyes második motorolaj cseréjére, attól függően, hogy milyen környezetben van a gépjármű.

Tekintse meg a rövid bemutatót a szűrő módosításáról:

Tomáš Novák

A nevem Tomáš Novák, autórajongó, autószerelő és az AutoBlink.hu autós magazin üzemeltetője vagyok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *